De omslag afbeelding van het boek Kazinski, AJ - De herboren moordenaar
Auteur(s) A. J. Kazinski
Uitgeverij(en) De Geus
5
Review date 2 juni 2017
Als in de best beveiligde gevangenis van Denemarken een van de psychiaters wordt vergiftigd, moet Niels Bentzon undercover de gevangenis in om te ontdekken wie deze moord gepleegd heeft.

Niel Bentzon is normaal gesproken onderhandelaar van de Deense politie, maar wordt nu actief betrokken bij een moord op een bekende. Het is namelijk de psychiater die ook Bentzon heeft geholpen te herstellen.

Overingens heeft Bentzon zelf nog problemen genoeg, zijn relatie met astrofysicus Hannah Lund staat bijvoorbeeld op knappen. En dan slaat hij ook nog een reis met haar af om deze moord op te lossen. Het zet alle spanningen nog verder op scherp.

In de gevangenis waar de moord is gepleegd zitten de zwaarste gevangenen van Denemarken. Psychische problemen is nog mild uitgedrukt. Als Bentzon zich in deze wereld begeeft blijkt ook hoe moeilijk het is om normaal te blijven functioneren. Hij heeft zijn back-up omdat hij undercover is, maar bijna niemand weet dat hij daar zit. En dus ligt de spanning constant op de loer.

A.J. Kazinski is eigenlijk een duo. Anders Ronnow Klarlund en Jacob Weinreich hebben hun krachten gebundeld. De herboren moordenaar is het derde deel in de Niels Bentzon-reeks en heeft aan kracht nog niks ingeboet. De twee Denen weten een fantastische psychologische thriller neer te zetten waarin je niets en niemand meer gelooft. Het verhaal grijpt je als lezer naar de keel en laat je pas ver na het omslaan van de laatste bladzijde weer los.

Het hele verhaal is opgedeeld in drie stukken: het boek van de moord, het boek van de waanzin en het boek van de liefde. Daarnaast volg je ook nog eens om en om het verhaal van Niels Bentzon en het verhaal van drie jonge studenten die vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog een moord hebben gepleegd. Hoe deze twee verhalen uiteindelijk samen komen is meesterlijk gedaan. Uiteraard weet je als lezer dat het een niet los staat van het ander, maar A.J. Kazinski weet dat waar dik 70 jaar tussen zit fantastisch te verbinden. Al moet je als lezer wel openstaan voor een wereld zoals deze door Kazinski is ontwikkeld.

De herboren moordenaar is niet de typische Scandinavische thriller, maar wel weer een thriller uit Noord-Europa waarvan je enorm kunt genieten. Het wachten is op meer pareltjes in de reeks van Niels Bentzon.

5 mei 2024 12:20

0