De omslag afbeelding van het boek Soren, Jack - De monarch
Auteur(s) Jack Soren
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 21 mei 2016
Jonathan Hall, weduwnaar, heeft zijn carrière als kunstrover, alias de Monarch, achter zich gelaten om zich volledig te storten op de verzorging en opvoeding van zijn dochter Natalie. Niemand weet wie hij is en wat hij samen met zijn compagnon in het verleden allemaal heeft uitgespookt. Dan duiken er na jaren in New York lijken op voorzien van zijn oude handelsmerk. Iemand probeert Jonathan op te sporen en hem hiervoor op te laten draaien, maar wie en waarom?

Jonathan zoekt contact met zijn oude compagnon Lew en ook die is er van overtuigd dat iemand op zoek is naar hem. Ze besluiten om samen de strijd aan te gaan en de werkelijke dader achter slot en grendel te krijgen. Niet veel later komen ze in contact met de dader. Hij heeft Jonathans dochter Natalie ontvoerd en eist in ruil voor haar vrijlating dat de Monarch een klus voor hem klaart. Jonathan en Lew zetten alles op alles om Natalie te redden en zien zich daardoor genoodzaakt om de gevraagde klus te klaren, maar zal dit hun lukken voor dat het te laat is?

Jack Soren weet met zijn debuut De Monarch een beeldende thriller te schrijven. Het mondt uit in een verhaal dat zich uitstekend leent als filmscript. Het boek is in zeven delen geschreven; elk voor een dag in de week. De delen kennen verschillende hoofdstukken die allen zijn voorzien van een plaats en tijdsaanduiding. Soren maakt het verhaal zo, waar nodig, overzichtelijk.

De Monarch wordt vanuit verschillende personages en invalshoeken geschreven. Het begint met een moord waarbij de politie een verband ziet met eerdere moorden die allen voorzien zijn van een handelsmerk. Een kennismaking met Jonathan zijn huidige bestaan is wat volgt, waarna we in de loop van het boek een inkijkje krijgen in zijn geschiedenis en hoe het contact met zijn compagnon Lew tot stand is gekomen.

Alles wordt door Soren erg uitvoerig en vlot geschreven. Het levert daardoor een boek op die lekker vlot wegleest, maar waar de echte spanning achterwege blijft. Soren poogt de spanning er enigszins in te brengen door het contact met de vijand, de contacten die onderling plaatsvinden en het kat en muis spel dat volgt. Toch blijft de suspense op de achtergrond en spat daardoor niet van de bladzijdes af. Naar de climax toe wordt de spanning echter wel opgevoerd. Gedurende het verhaal vormt de lezer zich al een beeld van hoe dit verhaal ten einde zal komen en in mijn geval kwam dit ook uit. Helaas was de climax hierdoor weinig verrassend.

Soren schrijft erg uitgebreid, gedetailleerd en vlot. Dit maakt dat de lezer zich een goed beeld van de omgeving en personages kan vormen. Ondanks dat de spanning op de achtergrond staat en de climax weinig verrassend was, weet Jack Soren je met het verhaal te blijven boeien.

13 mei 2024 21:32

0