wie niet waagt jeffrey archer thriller thrillzone recensie.jpg
0
Review date 6 januari 2022

Plaats hieronder je Leesclub recensie!

ovar

17 april 2024 8:12

3

Dit eerste deel van deze serie met William Warwick als hoofdpersoon begint met het besluit van William om niet in de voetsporen van zijn vader Sir Julian en zijn zus Grace te treden door geen advocaat te willen worden, maar rechercheur. Hij wordt aangenomen bij de Metropolitan Police Force in Londen en begint als wijkagent met Fred Yates als mentor. Al snel komt hij aan de slag bij de afdeling Kunst en Antiek. Hij moet de diefstal van Rembrandts schilderij De Staalmeesters die zeven jaar geleden uit het Fitzmolean Museum plaatsvond, zien op te lossen. In dat museum ontmoet hij de daar werkende Beth Rainsford. Hij wordt op haar verliefd. Tijdens Williams zoektocht moet hij nog andere criminele activiteiten onderzoeken, hetgeen zijn ontluikende relatie in gevaar brengt.

De aanvankelijke onwennige William ontwikkelt zich snel tot een persoonlijkheid. Hij wordt omringd door sympathieke personages. De auteur slaagt erin een aantal tegelijkertijd lopende onderzoeken naar criminele activiteiten van boekvervalsers, valsemunters en handelaren in gestolen kunstwerken afwisselend te behandelen zonder dat de lezer het spoor bijster raakt. Hij houdt het verhaal eenvoudig en boeiend, terwijl hij tegelijkertijd interessante karakters schept en het plot zich laat ontwikkelen. Het verhaal heeft een bevredigend, maar niet spectaculair slot, maar tegelijkertijd ook een los eindje. De lezer zal naar het tweede deel in de serie uitzien.

Grietje

17 april 2024 8:12

4

We gaan in dit boek kennismaken met William Warwick zoon van een invloedrijke en welgestelde advocaat. William heeft al vanaf hij een kind was een droom hij wil rechercheur worden bij Scotland Yard maar daar is zijn vader niet zo blij mee . Als hij net als ieder ander onderaan de ladder moet beginnen en in de straten van Londen zijn eerste diensten draait is hij zo trots. Samen met Fred Yates die hem de kneepjes van het vak gaat leren en zijn leuke uitspraken wordt dit voor hem een leerzame tijd. Doordat William veel kennis heeft van kunst komt hij al snel op de afdeling kunst en antiekcriminaliteit terecht. Tijdens een onderzoek naar een diefstal van een Rembrandt ontmoet hij de knappe museumgids Beth en ze worden verliefd. Maar een geheim omringt het stel en dat wordt voor William een moeilijke keuze. Dit boek is zeker geen thriller maar wel en onderhoudende roman met veel vaart dat het voor de lezer zeker moeilijk is om weg te leggen. De personages worden goed neer gezet maar vooral William zie in het boek groeien van een onzekere jongen naar een zelfverzekerde man. Er zit zelfs een vleugje humor in het boek dus dit boek is zeker een aanrader.

Jeannie Bertens

17 april 2024 8:12

4

Archer, een Brit, was van 1969 tot 1974 parlementslid. In 1976 publiceerde hij zijn eerste boek dat een onverwacht succes werd. Daarna schreef hij nog vele andere boeken waaronder de succesvolle Clifton reeks. Wie niet waagt is het eerste deel van een nieuwe serie rondom William Warwick, een personage dat in de Clifton reeks meerdere malen voorbijkwam.
“Dit is geen detectiveverhaal, dit is een verhaal over een detective”
William Warwick wil al van jongs af aan detective worden, zeer tegen de zin van zijn vader, sir Julian, in. Sir Julian is een vooraanstaand strafpleiter en hij heeft altijd gehoopt dat zijn zoon in zijn voetsporen zou treden. Maar William houdt vol, gaat weliswaar aan de universiteit studeren, maar kiest daarbij voor een heel andere studie dan zijn vader voor ogen heeft: kunstgeschiedenis. Meteen nadat hij zijn bul heeft opgehaald, solliciteert hij bij de politie van Londen en wordt aangenomen. Fred Yates loodst hem als mentor door zijn eerste jaar heen, hij leert ontzettend veel van hem. Dingen die hem altijd bij zullen blijven. Door zijn goede resultaten, zowel in het dagelijks werk als bij zijn politiestudie, komt hij in beeld bij de prestigieuze afdeling Kunst en Antiek. Met zijn achtergrond is dat een kolfje naar zijn hand en al snel wordt hij ondergedompeld in een aantal zaken, de een nog boeiender voor hem dan de ander. Ook wordt hij verliefd op Beth die eveneens een kunstachtergrond heeft en voor een museum werkt. Haar hulp bij de oplossing van één van de misdaden wordt zeer gewaardeerd maar het wordt William op pijnlijke wijze duidelijk dat een gerespecteerde detective niets met anderen, ook niet je geliefde, mag delen!
In de openingszin geeft de auteur het al aan, dit is geen detectiveverhaal maar een verhaal over een detective en een bijzonder leuk verhaal! William is in het begin een echt groentje bij de politie. Goedmoedig weerstaat hij wat plagerijtjes, hij zet zich goed in en leert snel, zijn mentor speelt daarbij een belangrijke rol. Al snel promoveert hij naar de afdeling Kunst en Antiek en ook daar maakt hij al indruk. Hij werkt aan verschillende zaken: vervalsen van handtekeningen en oude munten maar ook een schilderijenroof. Een beroemd schilderij van Rembrandt wordt al zeven jaar vermist en nu wordt William op het spoor daarvan gezet. Beth, zijn vriendin, werkt in het museum waaruit het schilderij zeven jaar geleden spoorloos verdwenen is. Ook zij wil het mysterie graag oplossen, maar is zij wel helemaal eerlijk naar hem? Wat verbergt ze?
Een leuk en vlot verhaal. Je kunt merken dat Jeffrey Archer een geboren verhalenverteller is. In dit boek worden verschillende zaken waaraan William werkt, opgelost. Maar William leert ook dat het oplossen van zaken niet altijd tot veroordeling van de verdachten leidt. Soms worden ook politiek spelletjes gespeeld waar je als politieman geen enkele invloed op hebt.
Prima boek, vier sterren.

sunnie031

17 april 2024 8:12

3

Wie niet waagt gaat over William Warwick, zoon van een welgestelde en invloedrijke advocaat. Hij wil al heel lang bij Scotland Yard en zijn vader is er op tegen. Maar hij zet door. Hij start zijn stage die hij meeloopt met een zeer goede rechercheur, Fred Yates. Hij leert heel veel van hem en af en toe komt hij nog terug in het verhaal met zijn opmerkingen.
William heeft veel kennis van kunst wat tevens zijn hobby is en daarom komt hij uiteindelijk bij de afdeling Kunst en Antiek criminaliteit. Daar krijgt hij te maken met meerdere onderzoeken, maar het belangrijkst is het oplossen van het probleem waar een Rembrandt gebleven is. Tijdens zijn onderzoek komt hij in contact met de mooie knappe Beth en ze worden verliefd. Hij beseft dat hij niet teveel mag vertellen over zijn onderzoek, terwijl ze tussendoor wel hem kan helpen tijdens dit onderzoek.
Wie niet Waagt is een mooie detective wat gaat over een detective. De schrijfstijl is zo prettig, dat het boek vlot leest en de spanning is genoeg om je door te laten lezen om te weten hoe het gaat aflopen. Verschillende verhaallijnen die aan het eind mooi tot elkaar komen.
Vooral de laatste cliffhanger laat je weten dat je eigenlijk direct door wil naar het 2e deel, maar daar zullen we geduld voor moeten hebben.

Amarins

17 april 2024 8:12

3

Wie niet waagt is het eerste deel uit een nieuwe serie van de schrijver Jeffrey Archer. Het verhaal begint in Londen in 1979. William Warwick is zoon van een invloedrijke en welgestelde advocaat. Hij wil rechercheur worden bij Scotland Yard. Dit tot groot ongenoegen van zijn vader. Door zijn kennis wordt kunstliefhebber William al snel overgeplaatst naar de afdeling kunst- en antiekcriminaliteit, waar hij in de ban raakt van een van de grootste vervalsers ooit. Tijdens zijn werk ontmoet hij Beth, de twee worden verliefd maar een diep geheim werpt schaduwen over hun prille liefde.

Wanneer je begint te lezen doet de schrijfstijl je denken aan de boeken van Agatha Christie. Het leest fijn, kabbelt lekker voort en heeft van die heerlijke Engelse humor. Al gauw zit je in het verhaal en ontdek je steeds meer en bent benieuwd naar de ontwikkelingen.

Waar je in het begin nog denkt het kabbelt lekker en je bent nieuwsgierig naar meer is dit op een gegeven ogenblik ook een valkuil. De vaart is uit het verhaal, er ontbrak naar mijn mening spanning en ik had moeite om door te lezen.

Personages worden mooi neergezet. Vooral de groei van William van een student naar een rechercheur is mooi om te lezen. Ook de liefde die ontstaat tussen William en Beth is mooi verwerkt. Daar krijg je wel de nieuwsgierigheid naar de geheimen die Beth met zich meedraagt.

Het verhaal is zeker goed opgebouwd, de plot is ook mooi, maar de weg er naar toe was helaas met weinig spanning, ik had er iets meer van verwacht.

Hoewel er meer delen in deze serie zullen verschijnen heb ik niet de behoefte na dit eerste deel om de overige delen ook te lezen. Ik was erg nieuwsgierig naar dit eerste deel, voor mij helaas toch wel wat een tegenvaller.

Anita de Groot

17 april 2024 8:12

3

Dit boek is als een warme deken. We krijgen het verhaal van William die heel graag bij de politie wil maar zijn vader Sir Julian wil heel graag dat William net als hem advocaat word. Sir Julian laat William in zijn waarde en deze word in eerste instantie politieagent en klimt dan op en komt bij de afdeling Kunst en Fraude. Het verhaal komt traag op gang en is redelijk voorspelbaar. Het verhaal heeft ook humor en is ook wel spannend maar het komt te laat op gang. Het is zeker niet slecht maar de verwachting die ik bij het boek had, kwam ook niet. Een psychologische thriller met het mooie thema's kunst en fraude wat prachtig beschreven is maar niet spannend word.

Tommy Verhaegen

17 april 2024 8:12

5

Een achtergrond in zachtblauwe tinten met als blikvanger de naam van de schrijver en in kleinere letters de titel van het boek. Een afbeelding van de London Big Ben geeft de sfeer van het boek weer. Typisch Engels, een beetje ouderwets en 'high-class'.
Dit is het eerste deel van een serie (er zullen er zeker nog 3 volgen) waarin we de levensloop en carrière van de jonge speurder William Warwick volgen. Het speelt zich, na een uitgebreide biografie van de jonge William als baby en puber, af net voor de jaren 80 van vorige eeuw, dus ook net voor de mobieltjes en het alomtegenwoordige internet.

Naast William als hoofdrolspeler komen zowel zijn familie, vrienden en collega's maar ook zijn tegenstanders aan bod. Bij enkelen is die lijn moeilijk te trekken. William blijkt een beetje naïef te zijn (jong en uit een goed nest t.t.z. met een beschermd leven) maar standvastig in zijn principes en met een goede inborst. Uiteraard geeft dit voer voor de nodige conflicten zowel in zijn privé-leven als in zijn carrière, deze ups en down worden met elkaar verweven en zorgen dat de lezer voledig met William kan meeleven.

Enorm veel mooie dialogen houden de vaart erin. De sfeer is die van een London zoals het zou kunnen zijn, zonder vuurwapens, drugs en dodelijk geweld. De taal is bloemrijk, de beschrijvingen stimuleren de verbeelding. De niet zo frequente perspectiefwisselingen zijn boeiend en dragen bij tot het tempo. De abrupte overgangen binnen de hoofdstukken maken het de lezer dan weer lastig en zijn daarom minder geslaagd. Een stukje teruggaan en opnieuw lezen is dan de enige optie.

De schrijfstijl van Jeffrey Archer is nostalgisch, typisch Engels en doet denken aan de groten van weleer, Doyle, Christie, Rendell, Marsh...

De plot is goed gevonden van Jeffrey Archer, de combinatie van het verloop van de carrière van Warwick, van opleiding tot ervaren rechercheur (of meer in een later deel) met enkele interessante zaken die markant zijn tijdens die loopbaangroei. Het geeft Archer mooi de kans om gelijk oplopend de complexiteit van de zaken en de toegenomen verantwoordelijkheid van de speurder te benadrukken. En hij kan meteen zijn frustratie ventileren: de spreidstand tussen het gelijk van de beginnende rechercheur en de verrotting van "het systeem".

Er lopen twee grote lijnen door het verhaal, lijnen die zich telkens weer kruisen. Chronologisch volgen we de carrière van William Warwick, waar we in dit boek zijn vroegste jeugd tot en met zijn keuze voor de politieschool zien passeren. En dan komt de relatief korte periode van dit eigenlijke verhaal waar hij zijn eerste stappen bij de politie zet. We krijgen beginnersfouten, collegiale steun, drama bij de dood van een collega en de eerste successen te zien. Als een rode draad loopt zijn toch wel goede relatie met zijn familie, ouders en zus, door het geheel. Dat en zijn liefde voor Beth legt de link tussen privé en werk en zorgt voor zijn eigen dynamiek. Maar ook romantiek en (zelf)bedrog.
Anderzijds is er een crescendo gaande lijn van kleine successen en er op volgende tegenslagen waarbij de inzet toch telkens weer groter wordt, naar de uitspraak van de rechtbank op het einde. En dan de cliffhanger naar het volgende deel waar hopelijk het verhaal gewoon verder loopt.

Maria

17 april 2024 8:12

3

Het verhaal gaart over een jonge agent William Warwick die op de afdeling kunst wordt geplaatst alwaar hij eveneens zich mag bezighouden met een vermist schilderij van Rembrandt uit een museum waar tevens een museumgids werkt die hij beter leert kennen en meer voor gaat voelen. Het lijkt echter of zij wat voor hem verborgen houdt. Uiteindelijk belanden we in twee rechtszaken en hoe die aflopen is afhankelijk van onder meer de rechter, de jury, de verdediging en de getuigen….