de stad van spiegels justin cronin thriller recensie thrillzone.jpg
Serie De Oversteek
Auteur(s) Justin Cronin
3
Review date 2 maart 2017

De Amerikaan Justin Cronin had al een andere carrière achter de rug toen hij besloot voor zijn professie te gaan schrijven. Hij verliet de Rice University waar hij als professor in de Engelse taal werkzaam was en verkocht de rechten van het eerste deel van De oversteek-trilogie voor 1,75 miljoen dollar aan Fox 2000. Het boek De oversteek verscheen in 2010 en het kreeg positieve recensies. Daarna verscheen vervolgens De twaalf en onlangs als afsluiting De stad van spiegels. Een flinke schrijversklus kan hiermee als afgerond worden beschouwd.

Het verhaal in De stad van spiegels gaat verder met het restant van een wereld dat in de eerste twee delen is veroorzaakt. Nagenoeg de gehele wereld is ontvolkt en ergens zijn nog wat overlevenden te bespeuren. In Texas is speciaal adviseur Peter Jaxon door een groep overlevenden tot president van Texas uitgeroepen en hij start de wederopbouw van een leefbare maatschappij. De nieuwe stad Kerville is hierbij het begin van de nieuwe wereld.

In een ander gebied likt De Nul zijn wonden. Als Timothy Fanning is hij besmet geraakt door het virus en dat heeft zijn hele leven drastisch doen veranderen. Getransformeerd tot een post-apocalyptische vampier kent hij maar een levensovertuiging en dat is haat. Hij voert zijn leger aan dat louter bestaat uit viralen en zal strijden voor de overwinning tot hij er bij neervalt.
Ondertussen is Carter overtuigd geraakt dat bestrijding van De Nul alleen maar succesvol kan zijn als Amy de strijd met hem kan aangaan. En die strijd zou zeker niet zonder risico zijn en behoedzaam moeten worden voorbereid…

In dit laatste deel van De oversteek-trilogie continueert Cronin zijn voorgaande schrijfmethode. Daarmee is gezegd dat ook De stad van spiegels, evenals haar voorgangers, een zeer lijvig verhaal is geworden.
Toch lijkt het dat het Cronin op bepaalde momenten heeft ontbroken aan inspiratie om zijn primaire verhaallijn in een strak tempo voort te zetten. Dat blijkt uit de zeer uitgebreide beschouwing van het leven van Timothy Fanning die plots uit de lucht komt vallen. In een volledige andere schrijfstijl is te lezen hoe het leven van Fanning is geweest voor de besmetting maar of het ook iets toevoegt aan de primaire verhaallijn valt sterk te betwijfelen.

Een excuus zou kunnen zijn dat je daar in een verhaal wat op een manier wordt beschreven dat bijna 2.500 pagina’s vult, niet kunt vermijden. Overigens wordt dit weer goed gemaakt met een lange en in alle opzichten verrassende finale. Alles wat nog kan bewegen en kan bijdragen aan een totale afrekening wordt in stelling gebracht voor een begin van een nieuwe wereld. Waarbij tot slot in een serieuze wetenschappelijke conferentie de lezer sterk aan het twijfelen wordt gebracht over de echtheid van het verhaal, zo’n 1.000 jaar eerder.

3 mei 2024 16:39

0