De omslag afbeelding van het boek Rose, Karen - In het vizier
Serie Chicago
Auteur(s) Karen Rose
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 22 november 2017

Openbaar aanklager Kristen Mayhew heeft een geheime aanbidder die haar brieven stuurt en die precies lijkt te weten wat ze denkt en waar ze is. De man ondertekent zijn brieven standaard met ‘je nederige dienaar’. Behalve een stalker is hij ook levensgevaarlijk, want hij heeft zich ten doel gesteld criminelen te vermoorden die Kristen, ondanks al haar inspanningen, niet veroordeeld heeft kunnen krijgen. Maar het gevaarlijkste is dat hij Kristens diepste geheim kent. Een geheim dat haar er tot nu toe van weerhield in te gaan op de avances van Abe Reagan, de rechercheur die haar bijstaat sinds ze doodsbedreigingen ontving. Terwijl een seriemoordenaar steeds gruwelijker te werk gaat, ontwikkelt zich een gepassioneerde relatie tussen Kristen en Abe, zelfs nu de moordenaar uit is op vergelding en Kristen zijn doelwit is.

De Amerikaanse misdaadauteur Karen Rose (1964) is geboren in Baltimore. Ze studeerde chemie aan de Universiteit van Maryland en sloot deze studie af als ingenieur. Naast haar werk in de levensmiddelentechnologie schreef ze als hobby. Haar debuut Do not tell werd uitgebracht in juli 2003. Al snel kon ze van schrijven haar beroep maken. Ze woont met haar man in Florida.

Het boek heeft hoofdstukken die zijn onderverdeeld in stukken tekst met daarboven een datum en tijd. Het tijdsbestek is kort en ligt tussen 18 en 28 februari, maar dat zijn we gewend van Karen die bekend staat om haar zeer gedetailleerde omschrijvingen. Het verhaal van Kristen en de speurtocht van de politie wordt afgewisseld met het verhaal van de dader en hoe hij zijn slachtoffers uitzoekt, meeneemt en behandelt. Steeds kom je iets meer te weten over zijn beweegredenen en ga je hem zelfs begrijpen.

De boeken van Karen Rose lees je niet zomaar even. Het zijn letterlijk zwaargewichten van circa 700 pagina’s. In het vizier is met slechts 448 pagina’s een stuk dunner.
Al in het begin van het boek wordt de eerste moord gepleegd door de ‘nederige dienaar’ van Kristen. Zijn werkwijze is veelal hetzelfde en na een stuk of vijf moorden raak je dat als lezer een beetje beu. Dan mag er wel wat meer power in het verhaal komen. Omdat de schrijfster altijd spanning en romantiek c.q. erotiek combineert in haar boeken, is de relatie die opbloeit tussen Kristen en rechercheur Abe leuk. Niet alleen hij, maar ook zijn familie is hartverwarmend. De karakters en de problematiek van de personages zijn weer prima uitgewerkt.

Zodra de zoektocht van de politie en Kristen wat meer op stoom kwam, kon ik het boek niet meer wegleggen. Het geheim van Kristen maakte me eveneens nieuwsgierig. De plot had ik echter niet aan zien komen en dat gebeurt niet zo vaak.

Denise Wolfs

15 april 2024 21:40

0