De omslag afbeelding van het boek van Effelterre, Katrien - Levend aas
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 20 mei 2016
De Belgische Katrien van Effelterre heeft Germaanse Taal- en Letterkunde gestudeerd en is in 2006 gepromoveerd met een onderzoek naar ‘terugkerende doden in de volkse vertelcultuur’. Gelukkig voor ons besloot ze zich toe te leggen op het schrijven van thrillers en in 2014 verscheen bij de Belgische uitgeverij Kramat haar eerste thriller Vossenspoor. Inmiddels is ze overgestapt naar The House of Books waar haar tweede thriller Levend Aas is verschenen.

De hoofdrol in Levend Aas is weggelegd voor Patricia Rodiers, een undercoveragente bij de politie. Er is een dader actief die zijn slachtoffers via een datingsite uitzoekt en Patricia werpt zich op als aas om deze dader in de val te lokken. Omdat hij helemaal aan het profiel van de dader voldoet, spreekt ze af met Marnix Veldkamp, een knappe piloot. Ze is erg van hem gecharmeerd en lijkt even te vergeten wat de werkelijke reden is dat ze met hem heeft afgesproken, want is hij wel zo onschuldig als hij lijkt...

Dat er uit België goede schrijvers komen wisten we met onder andere Pieter Aspe, Bart Debbaut, Hilde Vandermeeren en Jo Claes natuurlijk al langer, maar nu kunnen we ook Katrien van Effelterre aan dit lijstje toevoegen. Met Levend Aas heeft zij een hele goede thriller neergezet. Haar schrijfstijl is vloeiend en prettig om te lezen. De hoofdstukken zijn kort waardoor het moeilijk is om dit boek weg te leggen als je er eenmaal aan begonnen bent. Het verhaal zit goed in elkaar en kent een goede opbouw. De hoofdverhaallijn wordt zo nu en dan onderbroken door hoofdstukken die vanuit het perspectief van de dader zijn geschreven. Hierdoor krijgt de lezer wat meer inzicht in zijn beweegredenen. Van Effelterre zet de lezer regelmatig op het verkeerde been, maar aan het eind van het boek vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.

Patricia is een sympathieke en doortastende vrouw en politieagente. Ze bijt zich vast in het onderzoek en ze pakt dit dan ook grondig aan. Ook haar privéleven speelt een belangrijke rol in het boek: haar verleden heeft haar gemaakt tot de persoon die ze nu is en zorgt er ook voor dat ze huiverig is om een nieuwe relatie aan te gaan. Bovendien worden wij en zij regelmatig op het verkeerde been gezet wat betreft Marnix.

Ondanks dat het niks met de inhoud van het boek te maken heeft wil ik het omslag hier toch even een apart plekje geven. Die is namelijk prachtig en mysterieus: zwart, met alleen rechtsonder een vrouw die van de lezer wegkijkt. De titel van het boek wordt in mooie, blauwe letters weergegeven. Juist deze, niet zo conventionele, kaft maakt nieuwsgierig naar het boek.

Van Effelterre heeft met Levend Aas een goede thriller neergezet en met Patricia Lodiers een sympathiek en interessant personage gecreëerd. Ik hoop dat we in de toekomst nog veel van Van Effelterre en Patricia gaan horen! 4 sterren voor deze thriller!

13 mei 2024 22:09

0