De omslag afbeelding van het boek De laatste magiër
Serie Magiër
Auteur(s) Lisa Maxwell
4
Review date 9 februari 2021

Esta is een zeer getalenteerde dief, gespecialiseerd in het stelen van speciale objecten van een sinistere orde. Wat Esta zo speciaal maakt is dat ze niet alleen een goede dief is, maar dat ze de tijd kan manipuleren. Ze kan niet alleen de tijd vertragen, maar ze is ook in staat om een sprong naar het verleden te maken. Zolang de locatie maar bestaat, kan Esta er met behulp van een magisch object komen.

De laatste magiër is het eerste deel in de serie (Magiër) omtrent Esta geschreven door Lisa Maxwell. Lisa komt uit Amerika, Ohio en na haar studie Engels heeft ze gewerkt als leraar, wetenschapper, redacteur en auteur. Inmiddels is ze een New York Times ‘best selling author’ en is haar serie dus enorm populair, onder andere bij fans van Veronica Roth en fans van Fantastic beasts and where to find them. De vertaling is verzorgd door Maren Mostert, wie recent ook verantwoordelijk was voor de vertaling van Het negende huis van Leigh Bardugo.

Als Esta tijdens een van haar laatste missies in het verleden een fout maakt door te impulsief te handelen, een eigenaardigheid waar ze al vaak voor gewaarschuwd is door de Professor, raakt haar partner verwond. Wanneer ze terug is in haar eigen tijd, blijkt dat door haar fouten het verleden is veranderd en dat Mari, een goede vriendin, nu niet meer bestaat. Vastberaden om haar fouten recht te zetten besluit ze de nieuwe opdracht van de professor te aanvaarden. Ze reist terug naar 1902 om de Ars Arcana, een magisch boek, van de orde te stelen en te voorkomen dat de Magiër aan de macht komt. Aangekomen in 1902 doet Esta haar best om zo goed mogelijk in te passen en gaat ze opzoek naar de bende van Dolph Saunders. Deze bende is verantwoordelijk voor de diefstal van het boek en door zich bij hun aan te sluiten, maakt ze de grootste kans om deze succesvol mee terug te nemen naar haar eigen tijd.

Esta komt er al gauw achter dat de mensen in de bende van Dolph lang niet allemaal zo slecht zijn. Ja, het zijn dieven en moordenaars, maar grotendeels om voor zichzelf en voor hun omgeving te zorgen. Zo sluit ze al gauw een vriendschap met Viola en Tilly en kijken Jianyu en Dolph nog even de kat uit de boom. De rijke cast aan personages, elk met hun eigen bijzonderheden en redenen om bij de bende van Dolph te zijn worden fijn uitgewerkt en krijgen gedurende het verhaal genoeg tijd om zichzelf verder te introduceren. Al gauw raakt ze in tweestrijd tussen haar missie en de mensen in 1902 en dat wordt nog erger als ze de Magiër zelf ontmoet. Harte Darrigan is een innemende jongeman, een echte showman. Zonder dat de order het weet begeeft hij zich als Mageus onder hun en werkt hij hard om door hun geaccepteerd te worden.

Gedwongen samen te werken, ontstaat er een haat-liefde verhouding tussen de twee, ze blijken elkaar enorm goed aan te voelen, maar willen beiden eigenlijk niet met de andere werken of samen zijn. Toch gaan ze samen op zoek naar het Ars Arcana om zo de toekomst veilig te stellen voor alle Mageus.

Lisa Maxwell creëert met De laatste magiër enerzijds een vertrouwd oud New York, maar sprenkelt hier een vleugje oude magie overheen. Vroeger hadden velen mensen toegang tot de magie, zij werden Mageus genoemd. Maar met de tijd verwaterde de kennis van de magie en worden de personen die het wel nog bevatten als groot gevaar gezien en opgejaagd.

Hoewel De laatste magiër in principe in het rijtje past van een Cassandra Clare (Kronieken van de onderwereld) en Michael Scott (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel) heeft het door het gebruik van magie, tijdreizen en ruimte voor de volwassenere onderwerpen toch net een ander gevoel. Zo wordt er in het boek onder werpen als racisme, uitbuiting en armoede niet geschuwd wat een extra laag met zich mee brengt.

We zijn dan ook blij dat in maart alweer het derde deel in de serie verschijnt bij uitgeverij Boekerij en dat we het tweede deel De duivelsdief klaar hebben liggen om het ons te vermaken tot die tijd. Lisa Maxwell creëert met De laatste magiër een wereld met eindeloze mogelijkheden en met Esta en Harte een koppel om het allemaal te dragen. We kijken reikhalzend uit naar de volgende delen met haar in de hoofdrol. Magiër is een aansprekende serie!

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.