‘En dan hoor ik gekakel boven me, alsof mijn woorden worden bespot. Hoe vaak ik dat geluid ok hoor, het verkilt mijn bloed elke keer weer. Ik kijk op en zie hem zitten: een grote aalscholver op het hoogste punt van de verwoeste kapel, zijn gekromde zwarte vleugels uitgespreid om te drogen, als een kapotte paraplu. Een aalscholver op een torenspits: dat is een slecht voorteken. In deze streken wordt hij ‘de duivelsvogel’ genoemd. De cailleach dhubh, de zwarte heks, de brenger des doods. Het is te hopen dat de bruid en bruidegom dat niet weten… of niet bijgelovig zijn.’Door dit wisselen van oogpunt wordt steeds een andere gast benadrukt. Je leert ze door dit verspringen, allemaal goed kennen. De lezer wordt meegenomen in hun verleden en ervaart hoe zij daar op terugblikt. Hoe verder het verhaal komt, hoe meer je ontdekt dat er veel meer gasten verbonden waren in het verleden, dan op het eerste gezicht leek. Bovendien ontdek je dat er veel gasten met nare herinneringen zijn, die wellicht een motief vormen om een moord te plegen.
‘Het ergste is verdomme nog dat het voor Will zo ontzettend simpel moest hebben geleken. Stomme Johnno.. zo gemakkelijke voor de gek te houden. Nu begrijp ik waarom ik hem de laatste tijd zo moeilijk te pakken kreeg, waarom ik het gevoel had dat hij me ontliep. Waarom ik hem praktisch moest smeken zijn getuige te zijn.’Lang blijft spannend wie het slachtoffer is. En als dit is onthuld, dan heb je als lezer nog het gevoel dat er minstens vijf mogelijke daders kunnen zijn. Tot het eind aan toe blijft ook dit verborgen. Foley zet met dit boek een psychologische thriller van jewelste neer, waarbij ze de sfeer van het eiland, de natuur en zelfs het weer inzet om je als lezer mee te nemen in het spannende verhaal. Een schot in de roos! Bovendien is De gastenlijst vlot geschreven en vloeiender verteld dan haar debuuttriller. Foley laat met De gastenlijst zien dat ze een serieuze kracht is om rekening mee te houden. Wij kijken uit naar haar volgende thriller!
Schrijf jouw recensie!