De omslag afbeelding van het boek van Bommel, Maarten & Mariska de Graauw - Verkoold verleden
Uitgeverij(en) Aspekt
3
Review date 28 september 2016
Maarten van Bommel heeft inmiddels een vijftal boeken op zijn naam staan. In veel van zijn boeken zijn autobiografische gegevens verwerkt. Zo gaat Wlass en het goud van Irina over de geschiedenis van zijn vader die in de oorlog als tabakshandelaar in het Russische Nikolajev woonde en werkte. Al eerder heeft hij met een co-auteur geschreven en voor Verkoold verleden heeft hij de krachten gebundeld met Mariska de Graauw.

Van Bommel is groot voorstander van het duo-schrijverschap. Zo zegt hij hierover: “Voor wie niet is aangesloten bij het topsegment van uitgeverijen, kan voor zichzelf een vergelijkbare situatie scheppen met behulp van een duo-schrijverschap. En daarnaast is het een stuk minder eenzaam als je met zijn tweeën het spreekwoordelijke zolderkamertje bemant”.

Hoofdpersoon in Verkoold verleden is Norma. Als haar vriend tijdens een weekendje weg met vrienden bij een brand om het leven komt heeft Norma meteen het gevoel dat er iets niet klopt. Ze gaat op onderzoek uit en wordt hierbij geholpen door voormalig geheim agent Alexander Thurn en hacker Alec. Al snel zijn ze verstrikt in een wespennest en moeten ze met gevaar voor eigen leven erachter zien te komen wat er aan de hand is.

Verkoold verleden is een spionagethriller en dat is goed te merken. Er zijn een heleboel partijen: Arabieren, Russen, Chinezen en Nederlanders en bijna iedereen lijkt een dubbelrol te vervullen. Het einde van het verhaal wordt er zelfs een beetje warrig door. Het blijft voor de lezer onduidelijk wie nou voor welke instantie werkt en wat de bedoelingen van de verschillende personen zijn en waarom ze doen wat ze doen. Verwarring alom dus.

Het taalgebruik is een mix en daardoor niet altijd om over naar huis te schrijven: de verschillende schuingedrukte Engelse termen die de schrijvers met grote regelmaat gebruiken voegen weinig toe en komen af en toe zelfs geforceerd populair over. Ze passen niet in het verder keurige en soms zelfs een tikkeltje ouderwetse Nederlands waarin het boek geschreven is.

Norma, die zelf ook de nodige geheimen verbergt, is een sterke maar tegelijkertijd een onsympathieke vrouw. Ze heeft zich vastgebeten in de dood van haar vriend en ze zal niet rusten voordat ze de waarheid weet. Dat is erg nobel. Aan de andere kant lijkt de dood van haar dierbaren haar niet veel te doen en gebruikt ze mensen zoals het haar uitkomt, wat weer onsympathiek overkomt. Ze is daarmee een genuanceerd karakter.

Verkoold verleden is bij tijd en wijlen spannend en ook zit er de nodige actie in. Daar schort het dus niet aan. Het lijkt er alleen op dat de schrijvers te veel hooi op hun vork hebben genomen: teveel personages en teveel gebeurtenissen. Hier boet het verhaal in aan geloofwaardigheid en leesbaarheid. Dat is zonde, want voor de rest is deze thriller best okay.

27 april 2024 4:32

0