kettingsreactie tom clancy mike maden thrillzone.jpg
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Mike Maden
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 23 december 2021

Toen Tom Clancy in 2013 onverwachts overleed werd zijn erfenis voortgezet door verschillende schaduwauteurs. Kettingreactie is geschreven door Mike Maden. Maden studeerde politieke wetenschappen en specialiseerde zich in conflicten en technologie in internationale relaties. Naast een aantal eigen technothrillers heeft hij in de Jack Ryan-reeks ook Tom Clancy Confrontatie, Tom Clancy Vuurlinie en Tom Clancy Vijandelijk Contact op zijn naam staan.

Jack Ryan jr., zoon van de Amerikaanse president, loopt tijdens een vakantie in Barcelona in een café een vriendin van vroeger, Renée Moore, tegen het lijf. Ze maken een afspraak om later die dag bij te praten. Direct nadat Jack het café verlaat wordt het verwoest door een explosie. Het lukt Jack niet om Renée te redden. Ze sterft in zijn armen na het fluisteren van het woord: Sammler.

Jack jr. gaat samen met Brossa van de Spaanse inlichtingendienst op zoek naar de daders van de aanslag. In eerste instantie lijkt de aanslag te linken aan een Catalaanse terreurgroepering, maar is dit wel terecht? Ondertussen heeft President Jack Ryan sr. zorgen over een hele andere crisis. Op de Grote Oceaan verdwijnt het ene na het andere vrachtschip van de radar. Vermoed wordt dat hier Russische bemoeienis bij is…

In Kettingreactie spelen zowel Jack Ryan jr. als Ryan sr. een belangrijke rol. Ook al lijken de verhaallijnen aanvankelijk gescheiden, uiteindelijk komen de Ryans elkaar weer tegen en vervlechten de verhaallijnen zich met elkaar. Daardoor vallen een aantal puzzelstukjes steeds meer op hun plek.

De verhaallijn over Ryan jr. zit boordevol actie en dat zijn we van de boeken met jr. gewend. In de stukken over Ryan sr. spelen vooral de geopolitieke verhoudingen een grote rol, een erfenis van Tom Clancy zelf. Hier blijkt dat Mike Maden goed heeft gekeken naar het werk wijlen Clancy, de naamdrager van de boeken.

Om goed overzicht te houden staan aan het begin van het boek de belangrijkste personages omschreven en dat is goed nieuws; deze in één keer onthouden is namelijk lastig. De verhaallijnen zijn echter overzichtelijk gemaakt door de hoofdstukken goed te scheiden en terugbladeren naar de “wie is wie” is in principe niet nodig.

De actuele verhoudingen en spanningen tussen de Verenigde Staten en met name Rusland spreken zeker tot de verbeelding. Vanzelfsprekend zijn de verhoudingen met een Amerikaanse bril omschreven. Ook is het boeiend om te volgen hoe geopolitieke verhoudingen - door zware criminelen- op spanning worden gezet. De overgang tussen de verschillende verhaallijnen is vloeiend en geeft de lezer een goed totaaloverzicht van alle gebeurtenissen, zonder de draad kwijt te raken. Mike Maden weet op alle fronten de spanning goed vast te houden en dirigeert het verhaal naar een spannende climax.

Bij het zien van de kenmerkende ‘Tom Clancy’ omslag weet je in feite al dat deze thriller niet tegen gaat vallen en die verwachting wordt meer dan waar gemaakt. Kettingreactie is een thriller vol actie en spanning en geeft tegelijkertijd een inzicht hoe beslissingen de stabiliteit in de wereld kunnen raken. Hier is een compliment voor Mike Maden op zijn plek, want het is niet niks om de erfenis van Clancy zelf voort te zetten. En dat lukt de Amerikaanse auteur wonderwel, want Kettingreactie blijkt opnieuw een sterke thriller van Maden in de Tom Clancy – Jack Ryan reeks.

Chris van der Brug