De omslag afbeelding van het boek Kallentoft, Mons & Lutteman - Verslaafd
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 28 mei 2017
Mons Kallentoft groeide op in een arbeidersmilieu in het Zweedse Linköping. Op zijn veertiende maakte hij kennis met de wereldliteratuur in de vorm van Orwell, Kafka en Hemingway. Na vele omzwervingen over de wereld en banen in de reclame en journalistiek was zijn eerste boek eindelijk een feit. Deze thriller met inspecteur Malin Fors werd door de critici lovend ontvangen en inmiddels zijn er al negen delen verschenen. Deel één en twee zijn in het Nederlands verschenen en gek genoeg duurde het tot deel zes voordat er een nieuwe vertaling verscheen. Samen met Marcus Lutteman startte Kallentoft de Herkules-serie met de Stockholmse inspecteur Zack Herry. Deel één, Zack, verscheen in 2015 en in 2016 volgde het tweede deel, Ontspoord.

Verslaafd speelt ongeveer een jaar na de gebeurtenissen in Ontspoord. Zack is al een tijdje clean en heeft inmiddels een stabiele relatie met Mera. Zelfs op zijn werk is het al even rustig. Dit verandert echter als op midzomernacht op een klein eilandje bij Stockholm vijf dode jongeren worden gevonden en het vreemde is dat het ernaar uitziet dat ze elkaar om het leven hebben gebracht. Het lijkt te gaan om een nieuwe, onbekende en vooral gevaarlijke drug en het is aan het team van Zack om de zaak zo snel mogelijk op te lossen. Is Zack echter sterk genoeg om alle verleidingen te weerstaan en niet terug te vallen in zijn oude patronen…?

Verslaafd is alweer het derde deel met in de hoofdrol Zack Herry. Het privéleven van Zack wordt in dit boek weer wat verder uitgediept en ook de cliffhanger waar Ontspoord mee eindigde krijgt een vervolg in dit deel. Door steeds kleine beetjes van het verhaal te onthullen houden de schrijvers de lezers bij de les en blijft men nieuwsgierig naar de vervolgdelen. Ook de andere karakters, zoals Deniz en Rudolph, krijgen de nodige aandacht, maar omdat zij toch een belangrijke rol spelen in het leven van Zack, hadden zij wel iets meer uitwerking verdiend. Dit deel is prima los te lezen, maar voor het volledige begrip en het karakter Zack is het leuker om de eerste twee delen ook te lezen.

Kallentoft en Lutteman staan bekend om hun korte zinnen en filmische stijl. Ook de hoofdstukken zijn kort en daardoor heb je voordat je het weet het einde van het boek bereikt. Het is handig om over een sterke maag te beschikken, want de schrijvers schuwen de nodige gruwelijkheden niet. Ook de emotionele kant wordt niet vergeten, want Zack krijgt met een grote tragedie te maken. Helaas mist dit deel wel, zeker in het middengedeelte, iets van de spanning die in de vorige delen ruimschoots aanwezig was en daarom een half sterretje minder. Echter met 3.5 ster is dit zeker een boek (en een serie!) om van te genieten.

Lees hier onze recensie van Ontspoord.

5 mei 2024 1:12

0