De omslag afbeelding van het boek Kallentoft, Mons - Ontspoord
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers B.V.
5
Review date 20 juli 2016

Mons Kallentoft groeide op in een arbeidersmilieu in het Zweedse Linköping. Op zijn veertiende maakte hij kennis met de wereldliteratuur in de vorm van Orwell, Kafka en Hemingway. Na vele omzwervingen over de wereld en banen in de reclame en journalistiek was zijn eerste boek eindelijk een feit. Deze thriller met inspecteur Malin Fors werd door de critici lovend ontvangen en inmiddels zijn er al negen delen verschenen. Deel één en twee zijn in het Nederlands verschenen en gek genoeg duurde het tot deel zes voordat er een nieuwe vertaling verscheen. Samen met Marcus Lutteman startte Kallentoft de Herkules-serie met de Stockholmse inspecteur Zack Herry. Deel één, Zack, verscheen in 2015 en in 2016 volgde het tweede deel, Ontspoord.

In Ontspoord krijgen Zack en zijn team te maken met de gruwelijke moord op een jong jongetje. En daar blijft het niet bij. Via een anonieme bron krijgen ze een link naar een livestream toegestuurd waarop een jongetje te zien is die gevangen wordt gehouden in een kooi. En een klok die langzaam aftelt… Naast deze gruwelijke zaak kampt Zack ook nog met persoonlijke demonen en met een verwoestende drugsverslaving. En alsof dat nog niet voldoende is, moet hij zich ook nog zorgen maken om de veiligheid van zijn beste vriend Abdul: binnen het milieu een bekende drugsdealer.

Zack wordt regelmatig heen en weer geslingerd tussen zijn wil om de zaak op te lossen en zijn zucht naar een nieuwe dosis drugs. En ondanks dat je hem soms wel door elkaar zou willen rammelen is het moeilijk om echt een hekel aan hem te krijgen. De lezer leert hem goed kennen en weet dus ook waar zijn problemen vandaan komen. Zijn hart ligt bij het politiewerk en hij doet alles om de zaak op te lossen. Ook de andere leden van het team worden niet overgeslagen. Vooral van Zacks directe partner Deniz komen we het nodige te weten. Dit maakt dat de karakters echt gaan leven en dat de lezer met ze meeleeft.

Zoals gezegd is dit deel twee van de Herkules-serie en het is aan te bevelen om eerst het eerste deel te lezen. Regelmatig wordt verwezen naar de zaak waar het in het eerste boek allemaal om draaide en zonder deze voorkennis zal de lezer niet goed begrijpen waar deze verwijzingen over gaan. Bovendien leert de lezer Zack in het eerste deel al aardig goed kennen en wordt daar in het tweede deel op voortgeborduurd.

Het verhaal zit goed in elkaar en kent de nodige spanning. Mooie afwisseling met de zaak die moet worden opgelost, is het privéleven van Zack en zijn zoektocht naar wat er vroeger met zijn moeder is gebeurd, die als een rode draad door het boek lopen.

Als je van thrillers houdt dan is dit een boek dat je eigenlijk niet mag missen! Het heeft alles waar een goede thriller aan moet voldoen: een goed en degelijk opgebouwd verhaal, interessante en goed uitgewerkte karakters, spanning en een traan en maatschappelijke thema’s als asielzoekers worden ook niet uit de weg gegaan. Aan het einde komen nieuwe onthullingen over het verleden van Zack aan het licht, dus nu maar hopen dat deel drie snel in het Nederlands vertaald zal worden.

4 mei 2024 0:53

0