de laatste leerling naomi novik fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Scholomance
Auteur(s) Naomi Novik
3
Review date 29 april 2022

Sinds El (Galadriel) heel veel mensen redde en een aantal bondgenoten heeft verkregen is haar leven op Scholomance flink veranderd. Studenten zijn niet direct bang voor haar (in ieder geval niet in het openbaar) en ze heeft een groep vriendinnen waar ze op terug kan vallen. Na haar heroïsche actie zou je verwachten dat ze een relatief gemakkelijk schooljaar tegemoet gaat, niets is echter minder waar als blijkt dat de school het nu juist op haar gemunt heeft. Ondanks deze tegenslag, leerlingen die haar nog steeds niet vertrouwen en de gecompliceerde relatie met Orion besluit ze toch om al haar vrienden de examenzaal uit te helpen… Al is dat het laatste wat ze doet.

Scholomance - De laatste leerling is het tweede deel in de Scholomance-serie van Naomi Novik. Wie het eerste deel gelezen heeft weet precies wat hem/haar te wachten staat. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, dan raden we je aan niet verder te lezen maar eerst onze recensie hier te lezen en eventueel het eerste boek op te pakken.

El is nu laatstejaars. Ze maakt zich op samen met haar vrienden om het dodelijke examen af te leggen. Een sprint door de examenhal om de uitgang te bereiken terwijl ze belaagd worden door allemaal verschillende uitgehongerde mals die het op de leerlingen gemunt hebben. Door middel van slim verbondjes sluiten samen met haar vriendinnen hebben ze al snel een degelijk team gevormd om de training voor het examen goed te doorlopen.

De vrienden en de school om El in het algemeen komen dit deel beter in beeld. El is niet meer de einzelgänger uit het eerste boek en dat vertaalt zich in meer inzichten in de omgeving van El. Hoewel het weliswaar nog steeds vanuit het perspectief van El allemaal wordt uiteengezet leer je nu veel meer over Aadhya en Orion, maar krijgen andere characters als Chloe, Magnus en Nkoyo de ruimte om zich te ontwikkelen.
Door deze nieuwe situatie begint Scholomance ook veel meer als een school te voelen. Waar Een dodelijke opleiding echt een geïsoleerd perspectief van El gaf ga je nu om de medescholieren geven en net zoals El plannen smeden om ze succesvol het einde van het schooljaar te laten halen.

Een groot commentaar op Een dodelijke opleiding was het continue springen tussen het verhaal en de achtergronden ervan. Regelmatig worden er uitstapjes gemaakt om de achtergrond van een spreuk te vertellen of bepaald gedrag van El te verklaren. In het begin van het boek geldt dit nog steeds en is het nog steeds zo storend. Na een aantal hoofdstukken als het verhaal op gang komt wordt dit echter beter gedoseerd en begin je er bijna naar uit te kijken. Naarmate El verschillende spreuken gebruikt en vertelt hoe ze deze dan wel heeft ontdekt dan wel zou willen gebruiken krijg je respect voor zowel El als Lysette Noni. Er is geen twijfel aan dat er een grote fantasie schuilgaat in dit boek en in het hoofd van de auteur.

Liefhebbers van het eerste deel kunnen hun hart ophalen met dit vervolg. El wordt op een fijne manier ontwikkeld en ook andere personages krijgen de ruimte om een indruk achter te laten. De world building voelt beter gedoseerd waardoor het boek prettiger leest. Zeker als je de helft hebt bereikt is het moeilijk om het boek weg te leggen. Het enige nadeel is dat het op het moment nog niet duidelijk is wanneer boek 3 The golden enclaves in het Nederlands verwacht mag worden. Wij kijken er in ieder geval naar uit.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.