zeis neil shusterman recensie thrillzone.jpg
Serie Zeis
Auteur(s) Neal Shusterman
Uitgeverij(en) Baeckens
4
Review date 29 augustus 2022
Categories Young Adult

Een wereld zonder oorlog, ziekte, armoede, lijden en honger. Het klinkt als een droom, maar hoe is het daadwerkelijk om dan te leven? Wanneer je leven geen echte dieptepunten kent en er altijd voor je wordt gezorgd, zijn er dan nog wel hoogtepunten en kun je echt gelukkig zijn?

Alles is sinds 2042 ontdekt, uitgevonden en overwonnen. De wereld wordt beheerst door de Cumulus, een geavanceerde AI. Niemand sterft een natuurlijke dood, de enige manier waarop een einde aan je leven komt is als je wordt gedorst door een Zeis. Als Citra en Rowan in contact komen met Zeis Faraday verandert hun leven voorgoed. Zij worden door hem gekozen en beginnen aan de opleiding om Zeis te worden. Als de voorwaarden van hun “studie” plotseling worden veranderd en hun leraar een einde aan zijn eigen leven maakt, wordt ineens alles anders.

De wereld die Neal Shusterman in Zeis beschrijft is eigenlijk vergelijkbaar met die van ons, maar het leven en de functie van een Zeis is zo uniek en niet te vergelijken met iets wat wij ons kunnen voorstellen. Niet alleen zijn de Zeisen de enige die beslissen over leven en dood, maar zij bepalen ook de manier waarop mensen sterven. Een Zeis moet daarom onder andere alles weten van vuurwapens, messen en giffen. Een bijzondere opleiding die Rowan en Citra moeten afronden binnen een jaar. En wat een jaar zal dit worden.

Shusterman weet met zijn schrijfstijl tot de verbeelding te spreken en door de relatief korte hoofdstukken, vlieg je door het boek heen. Doordat Shusterman het verhaal afwisselend schrijft uit het perspectief van Rowan en het perspectief van Citra, krijg je van beide de karakterontwikkelingen mee en besef je hoe sterk een omgeving van invloed kan zijn op je persoonlijkheid. Je moet namelijk wel heel sterk in je schoenen staan om sommige invloeden de baas te blijven.

De trilogie van Shusterman, met Zeis als eerste deel, maakt indruk en zet aan het denken over de macht van politici, de mogelijkheden van de toekomst en welke gevaren deze mogelijkheden met zich meebrengen, want dat er gevaren zijn is wel duidelijk! In december komt het volgende deel van de trilogie uit in Nederland en we kijken daar enorm naar uit.

Officieel is Zeis van Neal Shusterman een Young Adult boek, maar bewijst eigenlijk dat het denken in hokjes niet meer van deze tijd is. Zeis is door zijn onderwerpen en vraagstukken geschikt voor een breed publiek en zal menig volwassene ook aan het denken zetten over het leven en geluk.

Shusterman weet met Zeis een unieke toekomst te bedenken waarin geluk iets uit een ver verleden lijkt!

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.