De omslag afbeelding van het boek West, Owen - De haaienman
Auteur(s) Owen West
Uitgeverij(en) The House of Books
5
Review date 26 april 2016
We kennen allemaal de film Black Hawk Down wel van Ridley Scott. Deze film, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Mark Bowden, werd een bestseller. Het is waargebeurd en verhaalt over de burgeroorlog in het Afrikaanse land en de interventie van onder andere het Amerikaanse leger daar. Een missie om warlord Mohammed Farrah Aidid te arresteren liep uit op een belegering in de stad Mogadishu. De strijd die volgde kostte aan 18 jonge Amerikanen het leven en aan honderden Somaliërs. Maar voordat deze strijd losbarstte, waren er al Amerikaanse mariniers in het land aanwezig om de voedseldistributie weer op gang te brengen in het door hongersnood verscheurde land. Owen West, zelf ooit een officier in het Amerikaanse leger, schreef er De Haaienman over.

We schrijven 1992. Luitenant Gavin Kelly ligt in het Afrikaanse water, klaar om Somalische strand te bestormen. Zijn eenheid is de vooruitgeschoven post om operatie Restore Hope succesvol te beginnen. Kelly neemt een eigen bagage mee: hij streed eerder in de Eerste Golfoorlog maar verloor onder zijn bevel een soldaat. Deze ballast gaat nog vaak door zijn hoofd, ook als hij richting het strand zwemt. Als zijn eenheid het strand bestormt, staan ze opeens letterlijk in de schijnwerpers. De westerse media staat hen daar op te wachten om live de gebeurtenissen te verslaan. Het is het fascinerende begin van een waanzinnige oorlog, want de uitzending naar Somalië is gebonden aan VN-regels. Zo mogen de Amerikanen niet schieten, behalve als er gericht op hen wordt geschoten. De rebellen van Aidid weten dit en spelen deze scheve verhouding uitstekend uit. Zo onthoofden ze een vrouw net buiten de Amerikaanse compound om haar voedselrantsoen te confisqueren. Het is maar een van de zaken waardoor luitenant Kelly het vertrouwen in de missie steeds wat meer verliest. Ook tijdens deze uitzending is er één gebeurtenis die hem blijft achtervolgen. Bij de start van de missie doodt een van zijn mariniers een onschuldige Somaliër. Een westerse journalist, Mary Thayer-Ash, gelooft niet in de onschuld van de mariniers en maakt er een zaak van die Kelly blijft achtervolgen. Ondertussen strijdt Kelly zijn eigen innerlijke oorlog. Hij wil niet in de schaduw van zijn vader en grootvader staan, die beiden helden waren in de oorlog waarin zij streden.

De Haaienman is een aangrijpend verhaal over de uitzending naar een strijd die een westerse legermacht niet kan winnen omdat ze gebonden zijn aan rules of engagement. Dit is meteen het grootste kritiekpunt van West op de hedendaagse vredesmissies. Door het hele boek heen laat hij zien hoe lastig een dergelijke uitzending is en welke morele dilemma's er vaak optreden voor jonge leidinggevenden. Ze maken letterlijk keuzes op leven en dood en kunnen pas achteraf bepalen of het de juiste keuze was of niet. En hoe bewaak je de vrede als er geen vrede te bewaken is?

Naast deze zaken is De Haaienman ook voor de liefhebbers van militaire actiethrillers een aanrader. De strijd is realistisch, rauw en gedetailleerd beschreven zoals alleen een ervaringsdeskundige kan doen. En Owen West als voormalige mariniersluitenant weet waar hij het over heeft. Een mooi staaltje verhaalwerk, met voor eenieder wat wils.

28 april 2024 4:14

0