De omslag afbeelding van het boek Lee, Patrick - Gevlucht
Auteur(s) Patrick Lee
4
Review date 26 april 2016
Patrick Lee (1976, Michigan V.S.) probeerde in zijn jongen jaren filmscripts te slijten aan filmmaatschappijen. Helaas lukte dit niet. Daarom probeerde hij het met boeken. Daarin had hij meer succes. En er worden mogelijk zelfs enkele boeken verfilmd. In Nederland verscheen onlangs Gevlucht.

Sam Dryden is een ex-special forces militair die bij Delta Force en later bij de supergeheime eenheid Ferret diende. Nu spendeert hij zijn burgerleven met hardlopen om zo het verlies van vrouw en kind te verwerken. Tijdens een nachtelijke loop stuit hij op het jonge meisje Rachel. Zij wordt achternagezeten door een stel zwaarbewapende mannen die zelfs worden ondersteund door satellieten en helikopters. Sam besluit de helpende hand aan Rachel te bieden. Als ze op adem is gekomen vertelt ze dat ze uit een geheime overheidsgevangenis is ontsnapt. Waarom ze daar zat, weet ze niet meer. Sam Dryden en Rachel moeten uit de handen zien te blijven van de achtervolgers, die niet terugdeinzen voor een moord meer of minder. En ondertussen probeert Sam er achter te komen waarom de overheid haar probeert te pakken. Al gauw blijkt dat ze een soort wapen is van de overheid. Krijgen ze Sam en Rachel te pakken?

Patrick Lee is een voormalig scriptschrijver. Dat merk je bij de inleiding al direct. Zijn schrijfstijl is snel, krachtig en beeldend. De ene scene na de andere vliegt je om de oren. Als lezer gunt Lee je geen rust: de achtervolgers zitten Sam en Rachel steeds op de hielen en moeten alles op alles zetten om uit de handen van deze mannen te blijven. De actie is goed beschreven: snel, rauw en flitsend. Het verhaal is ook aansprekend: stukje bij stukje voert Lee informatie aan waardoor je te weten krijgt waarom Rachel zo gewild is. De personages worden redelijk uitgediept: Sam is, zoals zoveel actiehelden, de getormenteerde ex-special forces soldaat die zijn familie heeft verloren en dus niets te verliezen heeft. Dit maakt dat een man als Sam Dryden genoeg handelingsvrijheid heeft om te fungeren als actieheld.

Overigens is Gevlucht het eerste deel in een nieuwe serie met Sam in de hoofdrol. Wij zijn hier blij mee, want Gevlucht is een snelle actiethriller die de ingrediënten van McNab en Ludlum mixt en hier een lekkere snack van maakt. Geen echt diepgaande thriller, wel lekker dikke actie.

29 april 2024 1:49

0