De omslag afbeelding van het boek Robinson, Patrick - Slachthuisblues
Auteur(s) Peter Robinson
4
Review date 2 augustus 2016
Als er een melding wordt gemaakt van een gestolen tractor, een grote bloedvlek wordt gevonden in een oude hangar en een verdachte spoorloos verdwenen is, zijn er teveel toevalligheden voor DCI Alan Banks en zijn team om niet op zoek te gaan naar een link tussen deze drie feiten.

Peter Robinson woont in Canada, maar is geboren in Engeland. Hij is in de zomermaanden altijd in Richmond, Yorkshire. Dit is de plaats die de inspiratiebron is van het Eastvale uit de boeken van DCI Banks. Met zijn boeken heeft Robinson vele grote internationale prijzen gewonnen.

Inspecteur Annie Cabbot wordt er op uitgestuurd als er een melding komt van een gestolen tractor. Zij mag gaan onderzoeken wat er gebeurd is en of er nog een spoor te vinden is van de eventuele dader. Haar collega brigadier Windsome Jackman wordt bijna gelijktijdig naar een verlaten militair vliegveld gestuurd. In de hangar heeft de hond van een Afghanistanveteraan een plas bloed gevonden.

Omdat zoveel toeval volgens DCI Banks niet bestaat gaat het team van Alan Banks al snel op zoek naar aanknopingspunten. Het lijkt er op dat de tractor gestolen is door de buurjongen van de boer. Het probleem is alleen dat deze buurjongen verdwenen is. Hij zal gevonden moeten worden om achter het precieze verhaal van deze verdwenen tractor te komen.

In de zoektocht naar de vermiste Michael Lane stuit het team van de politie op steeds meer feiten. Michael Lane is bevriend met personen die het niet zo nauw lijken te nemen met de regels. Hoe dit allemaal te koppelen is aan de plas bloed, zonder lijk, blijft nog lang een raadsel.

Peter Robinson weet in Slachthuisblues de lezer niet teveel te vermoeien met zakelijke moeilijkheden. De feiten spreken voor zich en het team heeft weinig moeite met nieuwe informatie in hun theorie in te voegen. Dit maakt het voor de lezer prettig omdat de vaart in het verhaal blijft. Ook zijn de personages van Robinson sterke karakters. Windsome worstelt zelfs erg met haarzelf als ze een getuige uit het onderzoek zeer interessant begint te vinden.

Wat Slachthuisblues wel mist een de spanning die je graag in een thriller terugleest. Bij momenten gaat de adrenaline van de lezer wat omhoog, maar over het algemeen leest het weg als een typisch politie-zoekt-dader-verhaal. Ook laat het aan fantasie weinig te raden over wat er gebeurd is. Je weet niet direct wie en hoe, maar al snel is wel duidelijk in welke richting je als lezer moet gaan denken.

Al met al kun je met deze literaire thriller je de nodige uren vermaken. Vooral de fans van politieverhalen zullen hier van kunnen smullen. Het verhaal leest snel weg en aan het eind passen alle ontbrekende puzzelstukjes perfect op hun plek. Waarbij Robinson nog voor een zenuwslopende climax heeft gezorgd die alles te maken heeft met de dader, een lid van team Alan Banks en speleologie

28 april 2024 14:16

0