De omslag afbeelding van het boek De Cock en de schim uit het verleden
Serie Baantjer
Auteur(s) Peter Römer
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 2 juni 2021

De Cock moet naar een statig pand bij het Vondelpark, een makelaar heeft achter een dichtgemaakte muur een geraamte gevonden. Hierdoor gaat De Cock terug in de tijd, toen hij de vermissing van Lucas Kallenbach onderzocht samen met zijn partner Andy Ruiter. Dit was destijds in hetzelfde pand, Lucas woonde hier met zijn broer Richard. De vermissing is opgelost, maar wie heeft Lucas vermoord? Richard woont er nog steeds maar is na een val bewusteloos geraakt, hierdoor heeft de rechercheur het niet bepaald makkelijk om de zaak op te lossen.

De Cock en de schim uit het verleden is alweer deel 88 in de Baantjer-reeks, nu geschreven door Peter Römer (lees hier onze andere recensies). Nog altijd worden de boeken graag gelezen door de fans, die ook de nieuwste uitgave vast weer kunnen waarderen. Waar vroeger de opzet van de verhaallijnen vrijwel gelijk waren in elk boek, weet Römer toch elke keer weer met verrassingen te komen die het verhaal net de twist geeft die het nodig heeft. Bovendien weet Römer in de laatste delen nieuwe delen ook steeds op subtiele wijze actuele thema’s toe te lichten. Zo wordt nu heel klein het racismedebat meegenomen als oud collega Andy vertelt waarom hij weggegaan is bij de politie.

Eerlijk is eerlijk, het verhaal komt deze keer ietwat traag op gang, maar er zijn dan ook weinig aanknopingspunten bij een zaak die al 30 jaar oud is. Toch weet Römer de aandacht van de lezer vast te houden, door bijvoorbeeld wat meer de focus te leggen op de relatie tussen De Cock en Vledder en het bezoek aan oud collega Andy. En natuurlijk ontbreken de vaste elementen als een boze Buitendam en Lowietje ook niet. Een aantal plottwisten zorgen ook nu ervoor dat je door blijft lezen en absoluut wil weten wie het gedaan heeft, hoe en waarom.

En juist dat maakt dat de Baantjer reeks zo heerlijk wegleest! Of je nu een fan van het eerste uur bent, of je leest Baantjer voor het eerst; het blijven fijne boeken die voor een paar uurtjes welverdiende ontspanning zorgen!