De omslag afbeelding van het boek Een meesterstuk
Auteur(s) Peter Römer
4
Review date 28 januari 2021

Kijkers van kunst en kitsch kennen het gevoel, je hoopt dat het lelijke erfstuk stiekem het werk is van een (semi-)bekende kunstenaar en onverhoopt toch een paar duizend euro oplevert. Katja doet voor haar studie kunstgeschiedenis onderzoek naar zo’n familiestuk: een schilderij met 2 kinderen erop die onderdeel zijn van en drieluik, die samen een familie portret vormen. Ze had nooit verwacht dat dit onderzoek zou leiden tot zoveel spanning, geweld en zelfs moord.

Auteur Peter Römer, zoon van de Cock met C-o-c-k acteur Piet Römer, komt middenin de coronacrisis met het boek Een meesterstuk. Peter Römer, bekend van onder andere de Baantjer boeken (waarvan hij het schrijven heeft overgenomen van Appie Baantjer), schreef al vele boeken. Inmiddels schrijft hij alleen nog over wat hij leuk vindt, zoals in dit boek. Tevens is hij begonnen aan een nieuw Baantjer boek, nummer 89 inmiddels, deel 19 voor Peter Römer.

Student kunstgeschiedenis Katja is bezig met het schrijven van haar scriptie onder begeleiding van professor Arjan Hageveld. Voor haar afstuderen doet zij onderzoek naar een familiestuk: een schilderij wat ooit behoorde aan haar grootvader Anton, geschilderd door schilder Isaac Pietersz. Haar grootvader is inmiddels al 30 jaar overleden, maar Katja zet het onderzoek dat hij ooit is gestart voort. Samen met haar scriptiebegeleider Arjan Hageveld doet ze onderzoek naar onder andere materialen, verf en vuil op het schilderij. Dit lijkt niet veel op te leveren, tot ze tot een bijzondere ontdekking komt die ze moeilijk kan geloven. Heeft ze echt het werk van een groot schilder in handen? Helaas blijven zulke ontdekkingen moeilijk stil en wordt dit via via zelfs bekend in Rusland. Nadat Arjan getuige is van een moord, komt het voor hem allemaal iets te dichtbij en hij vlucht weg uit Amsterdam en laat Katja daar achter. Gelukkig niet voor lang als hij ontdekt wat er allemaal gebeurd. Geweld en leugens worden door de verschillende partijen niet geschuwd om het werk in handen te krijgen. Als lezer probeer je samen met Katja om de verschillende kunststukken in handen te houden en deze zo beschikbaar te maken voor het grote publiek. Haar belangrijkste taak: zorgen dat ze veilig is.

Karakters ontwikkelen zich goed door het verhaal heen. Hierdoor krijg je echt het gevoel dat je de hoofdpersonen leert kennen. Een van de hoofdpersonen, Katja Hiemstra, wil haar ontdekking toegankelijk houden voor iedereen, in plaats van hier groot geld aan te verdienen. Doordat je haar familie en vrienden ook echt leert kennen in het verhaal, ontwikkel je genegenheid voor haar en leef je oprecht met haar mee met alles wat er gebeurd, zoals het overlijden van haar vader. Ook de andere hoofdpersoon, Arjan Hageveld, ontwikkelt zich goed en duidelijk in het verhaal. In het begin maakt hij voor de lezer wat vreemde keuzes, maar naarmate je meer te weten komt over zijn leven, begrijp je steeds beter zijn beweegredenen. Ook de manier waarop de andere personen in het boek, zoals beste vriendin Nina, kunsthandelaar Vreeman en huurling Muller worden beschreven, geeft je het gevoel dat deze mensen echt bestaan. De beweegredenen van de “bad guys” in het verhaal zijn goed doordacht en evengoed uitgewerkt, het geheel klopt in het Meesterstuk. Het boek leest hierdoor fijn weg en heeft ook nog eens een verrassend einde.

Dat Peter Römer kiest voor een eigen project buiten Baantjes betaalt zich met Een meesterstuk dubbel en dwars uit. In een vlot en spannend verhaal word je als lezer meegenomen in de bijzondere kunstwereld, waarin veel niet is wat het lijkt. Römer zet hiermee een meesterstuk neer waarmee hij bewijst dat hij ook buiten Baantjer een rol heeft in de top van het thrillergenre.

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.

18 april 2024 17:11

0

Auteur Peter Römer, zoon van de Cock met C-o-c-k acteur Piet Römer, komt middenin de coronacrisis met het boek Een meesterstuk. Peter Römer, bekend van onder andere de Baantjer boeken (waarvan hij het schrijven heeft overgenomen van Appie Baantjer), schreef al vele boeken. Inmiddels schrijft hij alleen nog over wat hij leuk vindt, zoals in dit boek. Tevens is hij begonnen aan een nieuw Baantjer boek, nummer 89 inmiddels, deel 19 voor Peter Römer (lees hier onze recensies van alle boeken van Römer).