De omslag afbeelding van het boek Clancy, Tom & Peter Telep - Zwarte lijst
Serie Sam Fisher
Auteur(s) Peter Telep
2
Review date 26 april 2016
Categories Actie

Maestro van de technothriller Tom Clancy overleed in oktober 2013 na een kort ziekbed. Hij werd slechts 66 jaar oud. Voor veel fans een enorme schok, want de laatste jaren verblijdde hij zijn lezers met uitstekend werk rond Jack Ryan jr. en kompanen. Gelukkig werd al snel duidelijk dat zijn erfenis wel degelijk wordt overgenomen, onder andere door co-auteurs waar hij in het verleden mee samenwerkte. Zo is Verdenking van verraad net verschenen, waarin Mark Greaney mag laten zien hoeveel hij van Clancy heeft opgestoken. Maar ook andere series worden doorgezet. Zo verscheen onlangs van Peter Teleps hand Zwarte lijst. Ook op deze kaft staat groot de naam van Tom Clancy, al heeft hij geen letter van het boek geschreven. Wat vonden we ervan?

Miljardair Igor Kasperov, Russisch staatsburger, zit in de problemen. In het verleden heeft hij een allesvernietigend computervirus ontwikkeld onder de naam "Calamity Jane". Het virus is bedoeld om de gehele Amerikaanse economie plat te leggen. En nu willen een stel boeven dat het virus wordt ingezet. Kasperov denkt er anders over en vlucht. Zijn dochter doet precies hetzelfde.

Sam Fisher, superspion in dienst van het geheime Vierde Echelon (4E voor als je erbij hoort), moet Kasperov en zijn dochter zien te vinden. Maar dat is nog een lastige klus. Een missie die hen van Rusland naar Amerika naar Turkije voert. Het virus blijkt namelijk onderdeel van een veel groter plan te zijn. Fishers actie gaat dus niet alleen om het redden van Kasperov, maar ook om het voorkomen van een veel groter plan om de V.S. op de knieën te krijgen...

De naam van Clancy prijkt groot op de kaft van Zwarte lijst, alsof hij het zelf schreef. Maar dat is dus geenszins waar. Wie even op internet zoekt, ziet een klein verschil met de Engelse versie. Daar staat namelijk Tom Clancy's Splinter Cell op. Een subtiel verschil, maar het zegt alles: dit boek is geschreven binnen de franchise van Clancy en niet door hemzelf. Tot zover de cover en duidelijkheid over "wie schreef nu wat".

Dit boek rond hoofdpersoon en spion Sam Fisher is afgeleid van de gameserie die we beter kennen als Splinter Cell en die startte in 2002. Clancy stond met zijn gamebedrijf aan de wieg van het spel dat een groot succes werd. Zwarte lijst gaat door waar de game Black List uit 2013 eindigde. Verwarrend? Ja, en nee, als we uitleggen dat de officiële titel van dit boek Black List: Aftermath is. Oftewel, het speelt zich af na de game.

Tom Clancy stond vooral bekend rond zijn uitvoerige en gedetailleerde plots. Komt dit terug in Zwarte lijst? Nee, want een uitvoerig en intrigerend plot mist: eigenlijk is het een game in boekvorm. Je vliegt van hot naar her en als lezer krijg je geen moment rust. Het is een razendsnelle achtbaan van heftige achtervolgingen, zoektochten en schietpartijen die op treinen en vanaf motoren worden uitgevoerd. Het verhaal is flinterdun en de vele locaties waar het zich afspeelt, kunnen dat helaas niet verhullen. Het wereldwijde complot dat je al van verre ziet aankomen is niets meer dan een vehikel voor de vele acties die Sam Fisher en zijn kornuiten van 4E moeten uitvoeren. De beschrijvingen van deze snelle acties lijken helaas allemaal op elkaar en er zit weinig tot geen spanning in. Want je weet gewoon dat Fisher morgen weer opstaat voor een nieuwe ronde vechten. Maar is dat erg? Niet als je voor een keertje op zoek bent naar een lekker tussendoortje met dikke actie, of een no-brainer zoals de Amerikanen zouden zeggen. Maar daar zijn wellicht niet alle lezers naar op zoek die warm draaien voor de naam "Tom Clancy" die op de kaft staat. Wij hadden er in elk geval meer van verwacht.

Helaas, het is niet anders: Zwarte lijst is een actiethriller met een flinterdun verhaal en weinig spanning. Leuk als tussendoortje, als je even niet wilt nadenken en gewoon een recht toe/recht aan verhaal voorgeschoteld wilt hebben. Maar geen titel die de naam van Clancy zou mogen dragen. Al is het maar een boek onder de vlag van zijn franchise.

28 april 2024 21:38

0