De omslag afbeelding van het boek Preston, Richard - Ebola, het killervirus
Auteur(s) Richard Preston
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 26 april 2016
Ebola. Het was een virus waarvan je weleens had gehoord, maar meer niet. Het waart ergens in de Afrikaanse oerwouden en zo nu en dan is er een kleine outbreak van de ziekte, sterven er mensen en dan verdwijnt het weer. Tot dit jaar. Want ebola is uitgegroeid tot een epidemie waaraan al duizenden mensen overleden. Ebola, een hemorragische koorts met een sterftepercentage tussen de 50 en 90%, woedt nu in alle hevigheid. Er was een schrijver die hierover in 1994 al een boek schreef: Richard Preston. En nu is dat boek uitgegeven in het Nederlands: Ebola, het killervirus.

Richard Preston heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het mysterieuze virus dat eind jaren zeventig voor het eerst verscheen in de Afrikaanse binnenlanden. Al snel stierven tientallen mensen aan dit verschrikkelijke virus. Preston beschrijft onder andere in het eerste hoofdstuk een van de eerste zieke patiënten: de Franse Charles Monet. Werkelijk gruwelijke taferelen waarvan je als lezer meer dan eens even moet slikken. Ebola is met recht een killervirus, enorm besmettelijk en erg dodelijk. Het lijdenspad van patiënten is onmenselijk heftig. Bloedingen uit alle lichaamsopeningen, helse pijnen, spastische trekken en uiteindelijk "de ineenstorting en leegbloeding". Dit boek is niet voor ter zieltjes, zo leren we al na enkele pagina's. Maar een beschrijving van de ontdekking en de eigenschappen van ebola kan ook niet anders dan op deze wijze: het virus is een afschuwelijke doder van mensen en primaten.

Preston beschrijft in Ebola, het killervirus de zoektocht van een stel Amerikaanse legermensen naar de ontstaansplek en eventuele behandelmethode van ebola. Deze zoektocht strekt zich uit van het begin van de jaren tachtig tot de beschrijving van een uitbraak in een apenhuis in het Amerikaanse Reston, begin jaren negentig. Vooral deze laatste gebeurtenis beschrijft Preston uitvoerig in zijn boek: bijna honderd pagina's.

Ebola, het killervirus is een non-fictie boek, maar leest bij tijd en wijlen als een medische thriller. Het 'plot' lijkt zo uit een boek van Ludlum en consorten gekomen te zijn, waarin Jon Smith weer eens aan de slag moet om een biologisch wapen te neutraliseren. Dit is de verdienste van Richard Preston, want zijn schrijfstijl is doeltreffend waardoor je het boek al snel wordt ingezogen. De taferelen die Preston in zijn boek terug laat komen, zijn vaak heftig en bloederig en daardoor confronterend. Dit doet zoals gezegd echter recht aan ebola, een virus dat op geen andere wijze beschreven kan worden. Door het lezen van dit boek leer je hoe enorm gevaarlijk een uitbraak van ebola is, en waarom iedereen zich zo'n zorgen maakt om de huidige situatie. Het enige nadeel van Preston's boek is de gedateerdheid: het boek gaat over de jaren tachtig, en de laatst beschreven gebeurtenis stamt uit 1993. In de tussentijd is natuurlijk veel meer gebeurd, met als uitschieter de uitbraak van dit jaar.

Wil je meer weten over het ebolavirus, de ontdekking ervan en de heftigheid van het virus? Lees dan Ebola, het killervirus van Richard Preston.

28 april 2024 23:39

0