De omslag afbeelding van het boek Haasnoot, Robert - Duinbrand
Auteur(s) Robert Haasnoot
Uitgeverij(en) De Geus
4
Review date 23 juli 2020
Categories Roman

Robert Haasnoot (1961, Verenigde Staten) is een Nederlandse schrijver. Hij maakte naam met zijn romans over het vissersdorp Zeewijk: Waanzin, Steenkind, en De Heugling, waarvoor hij in binnen- en buitenland lovende kritieken kreeg. Waanzin leverde hem de Prix des Ambassadeurs op en De Heugling stond op de longlist van de Libris Literatuurprijs. De romans van Haasnoot verschenen bij Uitgeverij De Geus en zijn in meerdere talen vertaald. Van Waanzin werden de filmrechten verkocht. Verder heeft hij twee scenario’s geschreven die, onder andere, zijn opgevoerd door het Onafhankelijk Toneel. Zijn nieuwste roman Duinbrand speelt zich weer af in het kustplaatsje Zeewijk. Robert Haasnoot woont in Katwijk, op twee steenworpen afstand van het strand.

Duinbrand is het beklemmende verhaal over hoe wederzijds onbegrip en vooroordelen leiden tot een escalatie en een brandbare situatie. In dit boek verwerkt Haasnoot de puber romance van de streng religieuze Paul die het niet gemakkelijk heeft in het dorp vanwege zijn geloof. Hij is verliefd op het zigeunermeisje Kima, die samen met haar familie in het vissersdorp Zeewijk is neergestreken. Paul gelooft er in dat God de hand heeft gehad in deze ontmoeting.

‘Zonlicht zwelt aan boven de daken als een stille bemoediging. Een teken dat God zijn aanschijn over mij laat lichten. Ik blijf staan tussen de oude eiken langs de straat en buig eerbiedig het hoofd. Ik was ver van Hem afgedwaald. Maar Hij heeft mij weer in het rechte spoor gebracht door even mijn adem af te snijden. Lang heb ik in de duinen om vergeving gebeden. En toen ik daarna mijn ogen opende stond daar opeens het meisje, Kima. Hij moet er een bedoeling mee hebben gehad.’

De bewoners van het dorp zijn niet blij met deze groep vreemdelingen die te boek staan als gevaarlijke mensen die stelen en niets goeds in de zin hebben. Ze waarschuwen hun kinderen dan ook om vooral geen contact te maken met deze mensen. Naarmate de verliefdheid tussen Paul en Kima opbloeit, wordt de sfeer in het dorp steeds grimmiger. De dorpsbewoners willen dat de groep met hun caravans uit het dorp verdwijnt, hoe sneller hoe beter. Wanneer de vreemdelingen moeten verhuizen vanuit de duinen naar een veld in het dorp escaleert de hele situatie. Fatale gevolgen blijven dan ook niet uit.

Robert Haasnoot vertelt zijn verhaal grotendeels vanuit de puberjongen Paul. Hij schetst als geen ander het zwaar gereformeerde geloof dat in het gezin heerst; je merkt dat Haasnoot 'er zelf is geweest'. Een geloof waar Paul mee worstelt en dat op onbegrip stuit bij zijn klasgenootjes. Haasnoot gebruikt in zijn verhaal regelmatig krachtige Bijbelteksten. Het is aandoenlijk om te lezen hoe Paul tussen zijn verliefdheid door verder knutselt aan zijn project. Een project waar hij helemaal in opgaat. Duinbrand is een gevoelig verhaal over wederzijds onbegrip. Een verhaal waarin je duidelijk kunt zien waar vooroordelen toe kunnen leiden en dat is, ook in deze tijden, een krachtige boodschap.

Het is mooi om te lezen hoe de auteur zijn eigen jeugd heeft verweven in dit boek. Moeiteloos is namelijk het dorp Katwijk te herkennen, het dorp waar Haasnoot opgroeide na een paar jaar in Amerika te hebben gewoond. Al met al is Duinbrand een meer dan onderhoudende, goed geschreven en soms beklemmende roman!

Redactie

19 april 2024 0:53

0