sterrenlichaam roderick leeuwenhart science fiction thriller recensie.jpg
Uitgeverij(en) Iceberg Books
4
Review date 26 november 2022

In een toekomst waarin Japan het zonnestelsel heeft gekoloniseerd, reist een mijnwerkersteam door de ruimte om een mysterieuze grondstof te delven: een reusachtig buitenaards lijk. Een catastrofaal ongeluk in diens kronkelende ingewanden dwingt exobiologe Joan, voorman Kev en de gehaaide carrièrejager Okyū om samen te werken om te overleven. Achterdocht en concurrentiestrijd vormen al snel een dodelijke cocktail. Maar wat ís het sterrenlichaam eigenlijk?

Roderick Leeuwenhart won in 2016 de Harland Award, dit zette hem op kaart als SF-auteur. Zijn boek Sterrenlichaam is dan ook gebaseerd op het ingezonden verhaal voor de Harland award. Roderick is al jaren actief als auteur. Is het niet voor een game dan schrijft hij een van zijn SF- of dark fantasy-verhalen.

Kevin wordt nogmaals op een reis gestuurd naar de ruimte. Samen met zijn mijnwerkersteam delft hij in een reusachtig buitenaards lijk om waardevolle grondstoffen te verzamelen voor zijn Japanse werkgever. Kevin is de ideale voorman. Misvormd, een drankprobleem en ijzersterk. Niemand mist hem, dus hij gaat zonder probleem een aantal jaar in een stasis slaap om zodoende de afstand te overbruggen naar zijn opdracht. Deze keer is de trip echter anders, want waar normaal de reizen bestaan uit twee mijnwerkersploegen, zijn er dit keer nog twee andere personen mee op expeditie. Okyū, de gehaaide businessman van het hoofdkantoor en Joan, de wetenschapper die continue een kistje bij zich draagt en daar zo nu en dan tegen praat. De expeditie begint voorspoedig, echter blijkt al snel het wantrouwen in de groep. Wanneer door een enorme explosie de expeditie op z’n kop komt te staan en er verschillende doden vallen, is het hek van de dam en werken Kevin en Okyū tegen elkaar om de controle over de groep te behouden.

Sterrenlichaam is een duistere Science Fiction thriller die je continu op het puntje van je stoel laat zitten. Fans van de Alien-films zullen het beklemmende gevoel dat van de pagina’s afstraalt meteen herkennen en waarderen. Door de erbij gemixte Japanse ingrediënten heeft het verhaal ook direct iets unieks. Door middel van verschillende flashbacks leren we Kevin, Okyū en Joan goed kennen Daarnaast leren we over de vrouw en mogelijke familie van Kevin die hij achterliet en het harde bedrijfsleven die Okyū gevormd heeft tot de gehaaide manager die hij nu is.

Continu ligt er een beklemmende spanning over alles heen. Dit gecombineerd met de lugubere locatie waar de operatie zich afspeelt maakt dat je je als lezer constant ongemakkelijk voelt. Dit weerhoudt je er echter niet van om door te lezen. Door de sfeer die volop aanwezig is, de karakters die goed uiteen worden gezet en de ruimte die er gemaakt wordt voor het Sci Fi verhaal kom je er al snel achter dat je iets unieks en zeer lugubers in je handen hebt. Wanneer je tegen het einde van Sterrenlichaam komt en het verhaal nog flink wat wendingen neemt, is het dan ook vrijwel onmogelijk om het boek weg te leggen. Het fijne hieraan is dat je als lezer denkt te weten hoe het afloopt en dan totaal omver geblazen wordt door het einde. Heerlijk.

We zijn niet verrast dat Iceberg Books heeft besloten Roderick Leeuwenhart een platform te geven. Zijn liefde voor Japan straalt van de pagina’s af en hij is in staat dit te combineren met een aansprekend duister verhaal. Sterrenhart is rauw geschreven en schuwt onderwerpen als drugs, seks en kannibalisme niet.

Sterrenlichaam is een uiterst beklemmende Sci Fi thriller overgoten met een uitstekend Japans sausje. We zijn dan ook zeer benieuwd naar het volgende wat Leeuwenhart ons te bieden heeft. Een uniek boek.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.