het incident rudy morren thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Rudy Morren
Uitgeverij(en) Horizon
3
Review date 31 oktober 2022

Rudy Morren, geboren te Aarschot, België, geldt in Vlaanderen als een graag geziene acteur. Vanaf de jaren ’90 speelden hij diverse hoofd- en gastollen in films en TV-series. Medio het jaar 2000 besloot hij zijn acteer carrière te combineren met het schrijven van scenario’s. Ook dat ging hem goed af. De stap naar het schrijven van verhalen, is dan snel gezet, maar het publiek moest tot 2019 wachten totdat zijn debuutthriller Wild Vlees verscheen. Het jaar daarna was een bijzonder jaar, want hij besloot te stoppen met acteren en zich volledig te storten op het schrijven. En dat resulteerde in de Knack Hercule Poirotprijs, die hij won met zijn tweede thriller Sneeuwspoor. Verdronken land verscheen dat jaar erop en nu ligt ook zijn vierde boek al in de schappen. Weet Het incident opnieuw hoge ogen te gooien?

We volgen een ogenschijnlijk gelukkig gezin uit Antwerpen. Moeder Karen, een knappe verschijning met een goede functie in de verzekeringswereld. Vader Maarten, hardwerkend en een geliefde collega. Zoon Quinten, een populaire jongen op school en druk met feestjes vieren. En dochter Laura, studerend aan de theaterschool in Amsterdam.

Het verhaal begint wanneer Laura, door een ruzie met haar vriend, plots besluit om het weekend naar huis in Antwerpen te komen. Terwijl ze in een enorme regenbui aankomt op het Centraal Station, probeert ze vergeefs haar gezinsleden te bellen om haar op te komen halen. Maar broer Quinten is te druk met vrienden, vader Maarten zit voor werk in het buitenland en haar moeder Karen neemt de telefoon niet op. Zij begaat namelijk op dat moment een seksuele misstap met een nieuwbakken collega in het Heringhotel, aan de overkant van het Centraal Station. Een faux pas met dramatische gevolgen.

Het verhaal schiet dan twee jaar verder. Er is niks meer over van het vrolijke gezinsleven en de familieleden. Het huwelijk van Maarten en Karen hangt aan een zijden draadje; spreken doen ze elkaar nauwelijks. Waar de inmiddels in functie gezakte Maarten geregeld wordt achtervolgd door een zwerver, ligt het leven van Karen compleet overhoop. Waanbeelden, paniekaanvallen en angstdromen hebben van haar een ander persoon gemaakt. En ook met de kinderen is van alles aan de hand. Wat is er precies gebeurd twee jaar geleden? In hoeverre ligt Karens misstap hieraan ten grondslag? Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Het is goed te merken dat Het incident geschreven is door een scenarist. De plot is kundig opgebouwd, en over elke dialoog en handeling is nagedacht. Hetgeen dat ontbreekt is het doel; er wordt nergens naartoe gewerkt. Na het gedetailleerd beschreven eerste gedeelte, waarbij we als lezer tot aan het (onbekende) incident de familie leren kennen, maakt het verhaal een sprongentje in de tijd. Van de gelukkige familie is niks meer over. Er rest een totaal ontspoord gezin dat duidelijk een trauma aan het verwerken is. Het is een intens inkijkje in de psyche van de mens, knap op papier gezet door Morren. Maar deze donkere doorkijk in de ziel houdt ietwat te lang aan; het verhaal blijft erin hangen en mist een acceleratie. De onwetende lezer behoudt constant de vraag wat er toentertijd nou precies gebeurd is en dat houdt de spanning er weliswaar in, maar bevredigt onvoldoende.

Daarnaast mist er een verrassingselement. Hoewel het gezin ieder steeds meer verzinkt in een diep dal, kabbelt het verhaal voort en verzandt het in de waanbeelden van Karen. Het is snakken naar een twist, maar behoudens enkele verklaarbare, maar lugubere acties, komt die kentering niet en gaat het verhaal enigszins met een nachtkaars uit. De exacte rol van het Heringhotel, waar Karen destijds vreemd is gegaan, is bovendien niet helemaal helder, hoewel het toch een prominent plek is in het verhaal.

Dat Rudy Morren een groot schrijftalent is, staat buiten kijf. Zonder meer weet hij de donkere randjes van de mensheid op te zoeken en over te brengen. Het is knap hoe hij deze psychische instorting toont en de gevolgen van een trauma aankaart, maar het resulteert helaas niet in een spannend thrillerverhaal.