de doodsvogel samuel bjork thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Samuel Björk
5
Review date 31 mei 2023

'Hoe gruwelijk de misdaden ook zijn, de boeken van Samuel Bjork leg je niet weg'

Na zijn verpletterende succes met Ik reis alleen was het voor alle fans wachten op het nieuwe boek van Samuel Björk. Ook wij waren razend enthousiast over Ik reis alleen. Met De Doodsvogel is het wachten voorbij. We kruipen opnieuw in de huid van Holger Munch en Mia Krüger.

Mia Krüger heeft na de oplossing van de vorige zaak weer haar gebruikelijke afstand genomen van de wereld. Opnieuw speelt een einde aan het leven maken veelvuldig door haar hoofd. Ze heeft absoluut niets meer om voor te leven. Toch wordt ze weer op tijd gered door Holger Munch. Hij heeft haar hulp toch weer nodig als er een tienermeisje is vermoord. Hoe ze is achter gelaten; naakt, in een bepaalde houding en met veren. Het lijkt erop alsof er een soort rituele moord is gepleegd. Munch heeft geen flauw idee waar hij het moet zoeken en dus schakelt hij de hulp weer in van Mia Krüger.

Of de beschrijving van zoiets gruwelijks niet erg genoeg is duikt er ook nog een filmpje op. Op dit filmpje is te zien hoe een meisje in een kooi wordt vastgehouden. Als voedsel krijgt ze alleen maar dierenvoer. Het is te weerzinwekkend voor woorden. Het zorgt er alleen wel voor dat Munch en Krüger en hun team met de handen in het haar zitten. Wie is tot zoveel horror in staat?

Naast deze moord volgen we in De Doodsvogel veelvuldig de levens van Mia Krüger, Holger Munch en zijn dochter Mirjam. Ook zij speelt weer een belangrijke rol in deze thriller. Ondanks dat ze gelukkig is met haar man en dochter raakt ze op slag verliefd als ze kennis maakt met een man. Haar zo zorgvuldige opgebouwde leventje ligt direct in puin. Ze is er eigenlijk al snel uit, ik wil weg bij mijn partner en ik hoor bij deze nieuwe liefde. Ze wil zelfs weer terug naar haar oude leven, waar ze als milieuactiviste allerlei verboden acties uithaalde.

Als ik dan toch iets van kritiek moet uiten op het boek dan is het voor mij wel dat je als fervent thriller lezer al vanaf het begin weet dat de zaak van Munch en Krüger zich ergens moet gaan mengen met Mirjam Munch. Op welke manier exact weet je met Samuel Bjork dan niet, maar dat het gebeurt daar kan zelfs hij niet om heen. En een tweede minpunt is dat het wel heel veel over de persoonlijke "bijzaken" gaat en dat in dit geval er wat minder aandacht is voor de zaak zelf. Al moet ik gelijk er wel bij zeggen dat ik dat zeker niet als heel storend heb ervaren.

Het is Samuel Bjork dus opnieuw gelukt te shockeren met de moord die gepleegd wordt. Waar Ik reis alleen al erg was, maakt hij het er in de Doodsvogel niet veel beter op. Het is gruwelijk, je wilt het niet weten en toch leg je zijn boek niet weg. Ik heb weer vele uren leesplezier gehad en kan uiteraard absoluut niet wachten op een nieuw hoofdstuk in de levens van Holger en Mia!

19 april 2024 16:20

0

Na zijn verpletterende succes met Ik reis alleen was het voor alle fans wachten op het nieuwe boek van Samuel Björk. Ook wij waren razend enthousiast over Ik reis alleen. Lees hier nog maar eens even de recensie terug! Met De Doodsvogel is het wachten voorbij. We kruipen opnieuw in de huid van Holger Munch en Mia Krüger.