Muziek en schrijven, het is een combinatie van bezigheden die je wel meer tegenkomt in boekenland. De volbloed Amerikaan Samuel Parker is daar geen uitzondering op. Hij speelde gitaar in diverse metalbands waarvan (citaat auteur) je ongetwijfeld nog nooit hebt gehoord.
Maar een goed verhaal verdient het papier en die gedachte moet Revell, onderdeel van Baker Publishing Group ook hebben gedacht en voor Nederland heeft Uitgeverij Kok dit goede voorbeeld navolging gegeven. Onlangs verscheen de Nederlandse versie van Purgatory Road onder de titel Niemandsland. Het is het debuut van Samuel Parker.
De ongeveer 16-jarige Molly krijgt een lift van een trucker nadat ze heeft besloten haar saaie ouderlijke huis te verlaten en het echte leven op te zoeken. Op ongeveer hetzelfde moment vinden Laura en Jack dat hun 5-jarig saaie huwelijk wel een oppepper kan gebruiken, huren een auto en rijden vanuit Chicago naar Las Vegas. Molly treft het tijdens haar eerste lift goed, arriveert in Las Vegas als tussenstop voor Los Angeles en wordt in een restaurant aangesproken door een man die minder vriendelijk overkomt dan haar eerste trucker. Ze verdwijnt vervolgens van de radar. Het echtpaar uit Chicago willen een klein ritje door de bloedhete woestijn, net buiten Las Vegas, maken maar de motor van hun auto begeeft het na enkele tientallen kilometers. Agent James en agente P.J. Morey krijgen van hun chef Red van het team Goodwell, na het vinden van de onbemande huurauto opdracht op zoek te gaan naar het verdwenen echtpaar.
Bovenstaande gebeurtenissen is de opmaat die in slow motion voortschrijdt naar een even merkwaardige als verrassend, interessant en spannend vervolg. Laura en Jack wordt door de merkwaardige Boots, een oude wereldvreemd lijkende man gered en op zijn paard naar een verlaten caravan gebracht en verzorgd. Het huwelijksconflict dat de reden van hun noodlottig uitstapje is geweest, helpt hun niet erg want de eensgezindheid over de toekomst is ver te zoeken.
Parker heeft in dit sterk moralistische verhaal een mengeling van fictie en lichte fantasy toegepast dat echter nooit storend is. Figuren die het ‘goede’ en het ‘slechte’ moeten verbeelden, komen op beslissende momenten opdraven om personages te spiegelen en hun te overtuigen van de onredelijkheid van reageren. Niet hinderlijk maar wel enigszins corrigerend wordt dit gemengd met een aantal spannende scenes waarin ‘het kwaad’ lijkt te zegevieren. Maar ook hier zit het venijn in de staart en zorgt Parker voor een spetterend slotakkoord.
Niemandsland, een opmerkelijk en verrassend debuut dat uitzonderlijk origineel is en onverwacht spannend.
De ongeveer 16-jarige Molly krijgt een lift van een trucker nadat ze heeft besloten haar saaie ouderlijke huis te verlaten en het echte leven op te zoeken. Op ongeveer hetzelfde moment vinden Laura en Jack dat hun 5-jarig saaie huwelijk wel een oppepper kan gebruiken, huren een auto en rijden vanuit Chicago naar Las Vegas. Molly treft het tijdens haar eerste lift goed, arriveert in Las Vegas als tussenstop voor Los Angeles en wordt in een restaurant aangesproken door een man die minder vriendelijk overkomt dan haar eerste trucker. Ze verdwijnt vervolgens van de radar. Het echtpaar uit Chicago willen een klein ritje door de bloedhete woestijn, net buiten Las Vegas, maken maar de motor van hun auto begeeft het na enkele tientallen kilometers. Agent James en agente P.J. Morey krijgen van hun chef Red van het team Goodwell, na het vinden van de onbemande huurauto opdracht op zoek te gaan naar het verdwenen echtpaar.
Bovenstaande gebeurtenissen is de opmaat die in slow motion voortschrijdt naar een even merkwaardige als verrassend, interessant en spannend vervolg. Laura en Jack wordt door de merkwaardige Boots, een oude wereldvreemd lijkende man gered en op zijn paard naar een verlaten caravan gebracht en verzorgd. Het huwelijksconflict dat de reden van hun noodlottig uitstapje is geweest, helpt hun niet erg want de eensgezindheid over de toekomst is ver te zoeken.
Parker heeft in dit sterk moralistische verhaal een mengeling van fictie en lichte fantasy toegepast dat echter nooit storend is. Figuren die het ‘goede’ en het ‘slechte’ moeten verbeelden, komen op beslissende momenten opdraven om personages te spiegelen en hun te overtuigen van de onredelijkheid van reageren. Niet hinderlijk maar wel enigszins corrigerend wordt dit gemengd met een aantal spannende scenes waarin ‘het kwaad’ lijkt te zegevieren. Maar ook hier zit het venijn in de staart en zorgt Parker voor een spetterend slotakkoord.
Niemandsland, een opmerkelijk en verrassend debuut dat uitzonderlijk origineel is en onverwacht spannend.
Afbeelding
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
De ongeveer 16-jarige Molly krijgt een lift van een trucker nadat ze heeft besloten haar saaie ouderlijke huis te verlaten en het echte leven op te zoeken. Op ongeveer hetzelfde moment vinden Laura en Jack dat hun 5-jarig saaie huwelijk wel een oppepper kan gebruiken, huren een auto en rijden vanuit Chicago naar Las Vegas. Molly treft het tijdens haar eerste lift goed, arriveert in Las Vegas als tussenstop voor Los Angeles en wordt in een restaurant aangesproken door een man die minder vriendelijk overkomt dan haar eerste trucker. Ze verdwijnt vervolgens van de radar. Het echtpaar uit Chicago willen een klein ritje door de bloedhete woestijn, net buiten Las Vegas, maken maar de motor van hun auto begeeft het na enkele tientallen kilometers. Agent James en agente P.J. Morey krijgen van hun chef Red van het team Goodwell, na het vinden van de onbemande huurauto opdracht op zoek te gaan naar het verdwenen echtpaar.
Bovenstaande gebeurtenissen is de opmaat die in slow motion voortschrijdt naar een even merkwaardige als verrassend, interessant en spannend vervolg. Laura en Jack wordt door de merkwaardige Boots, een oude wereldvreemd lijkende man gered en op zijn paard naar een verlaten caravan gebracht en verzorgd. Het huwelijksconflict dat de reden van hun noodlottig uitstapje is geweest, helpt hun niet erg want de eensgezindheid over de toekomst is ver te zoeken.
Parker heeft in dit sterk moralistische verhaal een mengeling van fictie en lichte fantasy toegepast dat echter nooit storend is. Figuren die het ‘goede’ en het ‘slechte’ moeten verbeelden, komen op beslissende momenten opdraven om personages te spiegelen en hun te overtuigen van de onredelijkheid van reageren. Niet hinderlijk maar wel enigszins corrigerend wordt dit gemengd met een aantal spannende scenes waarin ‘het kwaad’ lijkt te zegevieren. Maar ook hier zit het venijn in de staart en zorgt Parker voor een spetterend slotakkoord.
Niemandsland, een opmerkelijk en verrassend debuut dat uitzonderlijk origineel is en onverwacht spannend.