De omslag afbeelding van het boek De anderen
Auteur(s) Sarah Blau
Uitgeverij(en) De Geus
4
Review date 12 december 2020
Sarah Blau is een Israëlische auteur, journalist, toneelschrijver en actrice. Ze is geboren in Bnei Brak, een stad die we veelvuldig in haar boeken terugzien. Ze groeide op in een streng orthodox milieu en hoewel ze daar inmiddels iets van is afgedreven, noemt ze zichzelf nog steeds religieus. In haar boeken speelt ze graag met Joodse mythen uit de Bijbelse tijd die ze vervolgens ter discussie stelt en in een modern licht plaatst. Ze debuteerde in 2007 en De anderen is het eerste boek dat in het Nederlands is vertaald en dat is gedaan door Hilde Pach.

Dina Kaminer, één van de belangrijkste feministische wetenschappers van het land wordt vermoord aangetroffen met een babypop vastgelijmd aan haar handen. Het gaat om de beste vriendin van hoofdpersonage Sheila. En Dina was niet het eerste slachtoffer…Zodra Sheila het nieuws hoort, weet ze dat de politie haar op zal zoeken. Twintig jaar geleden hebben ze met hun vriendinnenclub een pact gesloten: ze zouden bewust kinderloos blijven, net zoals de vrouwen in de Tora. Nu Sheila’s eigen leven op het spel staat moet ze echter de balans opmaken: wie kan ze vertrouwen en wie wil haar uit de weg ruimen…Of is ze misschien zelf de moordenaar.

Een belangrijk gegeven in De anderen is de fascinatie van de vriendinnen met kinderloze vrouwen uit de Bijbel. Ze zijn hier niet alleen gefascineerd door, ze identificeren zich er ook mee. Volgens Blau hebben deze mythen nog steeds invloed op de manier waarop in de huidige tijd tegen vrouwen wordt aangekeken. Het is best een gewaagd onderwerp om aan te snijden, want het hebben van kinderen wordt nog steeds grotendeels als de norm gezien en vrouwen die aangeven bewust geen kinderen te willen worden vaak toch wat gek aangekeken. Dit boek zet je dus zeker aan het denken en het leent zich perfect voor discussies met andere lezers.

Stukje bij beetje onthult Blau de plot en gaandeweg leren we Sheila en haar vriendinnen steeds beter kennen. We gaan terug naar het verleden en komen te weten waarom de vriendinnen het pact hebben gesloten en ook welke tragische gebeurtenis een einde maakte aan hun vriendschap. Lang blijft de lezer in onzekerheid over de dader en de ontknoping is dan ook verrassend.

Ondanks dat De anderen over moorden gaat is het geen thriller pur sang, het valt eerder onder de categorie roman met hier en daar wat thrillerelementen. Echte spanning ontbreekt dan ook grotendeels. Dat neemt echter niet weg dat het een boek met vele facetten is: de schrijfster is niet bang om gevoelige onderwerpen aan te snijden, het boek is met vaart geschreven en ook de nodige humor ontbreekt niet. Verder heeft Blau in de plot, naast de onthulling van de dader, nog meer verrassingen voor de lezer in petto. Het is zeker een boek dat nieuwsgierig maakt naar wat Blau verder nog in huis heeft als auteur!

23 april 2024 22:11

0