De omslag afbeelding van het boek Hannah, Sophie - Beste vrienden
Auteur(s) Sophie Hannah
3
Review date 30 juli 2017
Sophie Hannah (Manchester, 1971) is een Britse schrijfster van romans, kinderboeken, poëzie en thrillers. Haar vader is hoogleraar politicologie en haar moeder schrijft kinderboeken. Ze studeerde aan de universiteit van Manchester. Na enkele kinderboeken en poëziebundels verscheen haar eerste thriller in 2006. Dat was het begin van haar carrière. Hannah's boeken zijn in tweeëndertig talen vertaald en verschijnen in ruim vijftig landen. In 2004 publiceerde ze De monogram moorden, een thriller met in de hoofdrol de beroemde Belgische speurder Hercule Poirot, een creatie van Agatha Christie.

In Beste vrienden, het tiende deel in de Culver Valley serie, draait het om een moordenaar – door de politie tot Billy gedoopt – die vriendenparen vermoord. Ze zijn niet alleen aan elkaar gelinkt vanwege de modus operandi, maar ook omdat de slachtoffers allemaal een klein wit boekje hebben gekregen waarin maar één enkele zin staat: een quote uit een gedicht van een Amerikaans dichteres. De politie weet niet zo goed welke kant ze op moeten zoeken, totdat een stand-up comedian, Kim Tribbeck, naar voren treedt en bekend maakt dat ook zij zo’n wit boekje heeft ontvangen. Het mysterieuze is dat Kim helemaal geen beste vriend of vriendin heeft (in feite heeft ze helemaal geen vrienden), maar tot nu toe dus ook nog niet vermoord is. Dan wordt Kims grootmoeder, waarmee ze een complexe haat-liefdeverhouding heeft, dood in bed gevonden. Met een wit boekje naast zich.

Beste vrienden is niet gemakkelijk te lezen. Het wordt op een complexe manier verteld, met wisselingen van perspectief tussen de derde persoon vanuit de politie (inspecteur Simon Waterhouse, die ook in eerdere boeken van Hannah voorkomt), met stukken uit een autobiografische tekst door Kim Tribbeck, e-mails van Kims uitgever, en blogposts van de nogal feministische journaliste Sondra Halliday, die blijft volhouden dat de moorden voortkomen uit vrouwenhaat, ondanks dat een van de slachtoffers een homoseksuele man is. Tussendoor zijn ook nog stukjes opgenomen van een blog van een alternatieve genezer, die in eerste instantie triviaal lijken, maar uiteindelijk toch van belang zijn.

Behalve Simon Waterhouse en zijn vrouw Charlie met haar praktische ideeën, zijn er niet veel sympathieke personages. Sondra Halliday is een verschrikkelijk, maar o zo geloofwaardige vrouw en ook Kim, hoewel een van de centrale figuren, is cynisch en bitter, met een vreselijke haat ten opzichte van zowel haar grootmoeder als haar broer. Ze heeft een hekel aan haar eigen man, evenals aan haar ex-vriend. In de loop van het verhaal, als Kim en Charlie een soort vriendschap lijken te ontwikkelen, komen we te weten hoe Kim zo geworden is en wekt zij zelfs in hoge mate sympathie op.

Lezers die al eerder een deel uit de Culver Valley serie hebben gelezen zullen niet verrast zijn door de bizarre ontknoping (zowel dader als motief). Aan de ene kant vermakelijk, maar aan de andere kant kan het net ‘too much’ zijn.

3 mei 2024 18:59

0