nu of nooit sophie mckenzie young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Sophie McKenzie
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 23 augustus 2024
Categories Young Adult

Sophie McKenzie werd geboren in Londen.  Ze werkte als journalist en redacteur, en was voor een korte periode ook docent creatief schrijven. Daarna begon ze fulltime met het schrijven van in eerste instantie jeugdboeken, later schreef ze ook voor volwassenen. Ze debuteerde in 2006 met de young adult-thriller Vermist. Nu of nooit is niet haar eerste jeugdthriller dat naar het Nederlands is vertaald.

Maya moet noodgedwongen de hele zomer bij haar grootouders op het platteland doorbrengen. Voor een stadsmeisje een niet al te cool vooruitzicht. Wanneer ze Bear ontmoet, leert ze dat wonen in de buitenlucht eigenlijk helemaal niet zo saai is, fascinerend zelfs. Ineens stelt ze vraagtekens bij haar eigen levensstijl. Bovendien is Bear een knappe, intrigerende jongen. Zijn familie is echter wel tegen de cosmeticafabriek van haar opa en oma, en daarom vertelt Maya niet dat zij hun kleindochter is. Uiteraard leidt deze leugen naar meer leugens nu ze meer met Bear optrekt. Dan ontdekt Maya dat er verdachte dingen gebeuren in de fabriek. Kan ze de schijn blijven ophouden? En kan ze de catastrofe die ze met haar leugens in gang heeft gezet vooralsnog afwenden?

Maya’s nachtmerrie komt uit. Ze moet noodgedwongen met haar jongere broertje Leo bij oma en opa op het platteland logeren. Sophie McKenzie weet daarmee haar jonge lezers moeiteloos te boeien, gezien dit een herkenbaar scenario voor de jeugd kan zijn. De manier hoe het verhaal verteld wordt, laat genoeg zien waardoor de lezer er bepaalde details toch uit weet te halen. Dat moeder niet altijd even goed op de juiste voet met oma staat, is er een van. Het milieu en klimaat is ook meteen een onderwerp dat de revue passeert.

Het is eigenlijk al heel spannend. Hoewel de gebeurtenissen wellicht wat ongeloofwaardig lijken, zal het de lezer bij de keel grijpen. In het bedrijf van oma is er sprake van een bommelding, wat best een pittig thema voor de jeugd is. Wanneer ze het pand moeten verlaten, is Leo ineens zoek, want haar broertje is gevoelig voor harde geluiden. Een fascinerende eigenschap voor zo’n jong karakter.

Wanneer Maya Bear ontmoet, wordt eens goed duidelijk hoe groot het contrast en het verschil tussen hun levens is: Maya is een stadsmeisje op het platteland, terwijl Bear een jongen is, die in een ecologische gemeenschap opgroeide en met zijn familie vrijelijk in de bossen woont. Met Bear stuit Maya op een reeks afvaldumpingen, waardoor ze zich genoodzaakt voelt om achter de schermen in de fabriek van haar oma rond te snuffelen. Al snel komt ze achter een reeks verontrustende feiten, die het bedrijf van oma weleens in een kwaad daglicht kunnen zetten.

Volwassen lezers zullen snel de rode draad in Nu of nooit kunnen opmerken. Ondanks dat het misschien een eenvoudig plot heeft, blijft de auteur vakkundig spanning aanbrengen, waardoor men het boek moeilijk zal kunnen wegleggen.

De onderwerpen milieu en klimaat waren al het hoofdthema, het thema leugentjes om bestwil geeft daarbij een intrigerende toevoeging. Ze vormen dan ook veel diepgang en emoties in het achtergrondverhaal. Mooi om te zien hoe opa zijn kleindochter kleine boodschappen met een groot raakvlak stuurt, die zelfs lezers inspireren en aan het denken zetten.

Bewonderenswaardig hoe McKenzie een portie karma voor al het liegen in de verhaallijn heeft verwerkt. Eerlijkheid duurt het langst en je oogst wat je zaait, zijn hierbij sterk uit de verf gekomen boodschappen. Even veinst de auteur meteen een hartverscheurende situatie, en in zekere zin is dat ook zo. Deze situatie blijkt van kwaad tot erger te worden, waardoor de lezer nu helemaal wil weten hoe het zal eindigen. De bommelding aan het begin kan men hierbij dus als een heftige vooraanschouwing zien. Leo is tenslotte gevoelig voor harde geluiden, waardoor ze in deze situatie gekomen zijn.

Uiteindelijk komen alle leugens uit, en de schrijfster heeft het allemaal volledig afgewikkeld, zonder losse eindjes of overige vraagtekens. Wellicht kunnen de emoties en gevoelens heel heftig voor een jonge doelgroep zijn. Toch is het heel knap hoe de auteur verraad naar hoop heeft weten om te buigen. Een eyeopener voor elke lezer.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.