De omslag afbeelding van het boek Wrobel, Stephanie - Het herstel van Rose Gold
Auteur(s) Stephanie Wrobel
Uitgeverij(en) Prometheus
4
Review date 17 juni 2020
Stephanie Wrobel (1987) is opgegroeid in Chicago en woont tegenwoordig in Londen. In Boston volgde zij de opleiding Creative Writing aan het Emerson College. Ze schreef en publiceerde enkele korte verhalen. Het herstel van Rose Gold is haar debuutboek. Al voor het uitkwam was het een internationale sensatie. Een zwarte omslag voor dit boek, met op de voorkant een rode roos, met stevige doornen aan de steel. In witte letters de titel en schrijfster.

Per hoofdstuk wisselen de twee hoofdpersonen in dit boek elkaar af. Het boek start met de dag dat Patty Watts wordt vrijgelaten. Ze heeft vijf jaar in de gevangenis doorgebracht, omdat haar dochter aangifte had gedaan van mishandeling. Achttien jaar lang dacht Rose Gold (haar dochter) dat ze ernstig ziek was. Haar moeder sleepte haar mee van de ene naar de andere dokter en zorgde voor vele ziekenhuisopnames, sondevoeding, operaties, een rolstoel en thuisonderwijs. Dit alles onder het mom van een ‘goede en liefhebbende moeder’ zijn. Buurtbewoners vonden het een triest verhaal en hielpen hen waar ze konden.

In de hoofdstukken die vanuit Rose Gold worden verteld wordt eerst teruggegaan naar vijf jaar eerder. De tijd dat haar moeder in de gevangenis kwam, na haar getuigenis in de rechtbank. Elk hoofdstuk verstrijkt de tijd en ontdek je als lezer wat er in die jaren met Rose Gold is gebeurd. Er is hierbij veel aandacht voor hoe Rose Gold de dingen ervaren heeft, waardoor je al snel met haar mee gaat leven. In een interview vertelt ze over haar jeugd:
‘Ik was op mijn zevende op gunstige en ongunstige voortekenen gaan letten- eerst omdat mijn moeder dat ook deed, en later omdat ik een methode wilde hebben om te kunnen voorspellen wat er met me zou gebeuren. Wanneer we in de wachtkamer bij de dokter zaten, had ik altijd hetzelfde zenuwachtige gebonk in mijn borst.’
In de hoofdstukken die vanuit Patty verteld worden, wordt het ‘nu’ weergegeven. Na haar vrijlating smeekt Patty haar dochter om bij haar te mogen wonen. Ze wil een positief contact met haar opbouwen en haar vergeven voor haar getuigenis. Rose Gold staat haar moeder toe bij haar te komen wonen, tot angst van de mensen om hen heen. Maar, zij is inmiddels volwassen en kan zichzelf goed redden en bovendien kent ze haar moeder heel goed …

In het ‘nu’ krijgt Patty het idee dat haar dochter misschien toch niet alleen maar aardig voor haar moeder probeert te zijn, maar dat er meer achter zit. Ook van Patty krijg je te lezen hoe zij over de dingen denkt die haar dochter doet. Als haar dochter bijvoorbeeld het ouderlijk huis van Patty heeft gekocht om in te wonen, terwijl ze weet dat haar moeder daar nare ervaringen heeft gehad, gaat haar moeder zich afvragen wat de reden daarvan is. Ook wordt ze steeds magerder, wat Patty aan het denken zet.
‘Ik ga wat sneller lopen en probeer mijn gedachtes te verzetten door het gesprek met Mary nog een keer in mijn hoofd af te spelen. Het komt allemaal neer op één vraag: is Rose Gold ziek of niet? Zo niet, wat voor baat denkt ze erbij te hebben door te doen alsof ze een eetstoornis heeft? Wat wil ze? Aandacht? Medeleven? Ervoor zorgen dat de buren een nog grotere hekel aan me krijgen?’
Door die uitgebreide weergave van wat er in de hoofden van Patty en Rose Gold omgaat, word je snel meegenomen in het verhaal. Dat is een verdienste van het schrijftalent van Stephanie Wrobel, die met een beeldende schrijfstijl de lezer aan zich weet te binden. Dan is er nog de verhaallijn over de vader van Rose Gold. Haar moeder heeft haar altijd verteld dat die overleden is, maar is dat wel zo? Het wordt extra spannend als Rose Gold ook bijzondere dingen gaat doen. In de laatste hoofdstukken komt het tot een verrassende ontknoping, waarin pas duidelijk wordt gemaakt hoe de vork werkelijk in de steel zit. Hiermee laat Wrobel zien, naast een begenadigde pen te hebben, ook oog te hebben voor een goed plot. Ze laat haar personages de verhaallijnen rustig uiteenzetten, om op het laatst met een spetterende climax te komen. De spanningsboog blijft hierdoor tot het laatst gespannen.

Samengevat: Het herstel van Rose Gold is een spannend boek met veel psychologie waarin tot het laatst twijfels zijn over wie er nu eigenlijk ‘verknipt’ reageert.

28 maart 2024 20:32

0