het warschau protocol steve berry thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Steve Berry
3
Review date 28 september 2022

Steve Berry (1955) behoeft eigenlijk geen verdere introductie. Hij heeft 30 jaar gewerkt als advocaat en is mede oprichter van de The International Thriller Writers Group. Hij heeft inmiddels meer dan 25 miljoen boeken verkocht en zijn thrillers zijn verkrijgbaar in 41 talen.

In Het Warschau protocol laat Steve Berry wederom duidelijk zijn handelsmerk zien. Het is een thriller die wordt gekenmerkt door de geschiedenis en historische details. Hij richt zich hierbij in het bijzonder op de tijd dat Polen bezet werd door Rusland, een zeer interessante periode. Dat Berry een voorliefde heeft voor geschiedenis en een feitelijk juiste weergave van de situatie wil geven blijkt uit het dankwoord waarin uitgebreid te lezen valt hoe hijzelf fieldresearch in Polen heeft gedaan. Zo bezocht hij twee keer de Wieliczka zoutmijn waar de ontknoping van het boek voor een groot deel om draait. Berry koppelt aan deze feiten een fictief verhaal.

Het Warschau protocol is alweer het 15e deel in de serie rondom Cotton Malone, een voormalig agent van de Amerikaanse inlichtingendienst Magellan Billet. Er verdwijnen zeven kostbare relikwieën van de Arma Christie, wapens van Christus, uit heiligdommen over de gehele wereld. De relikwieën dienen als toegangsticket dienen voor een veiling waarop belastende informatie over de president van Polen wordt aangeboden aan de hoogste bieder. De bieders zijn verschillende landen, waarvan met name de Verenigde Staten en Rusland er op gebrand zijn de informatie te vergaren. Cotton Malone is gevraagd de belangen namens de Verenigde Staten te vertegenwoordigen en komt terecht in een bloedige strijd tussen drie landen. De aangeboden informatie kan de machtsverhoudingen binnen Europa doen flink onder druk zetten.

Berry heeft met Cotton Malone een sterk personage neergezet, die precies voldoet aan de verwachtingen van een hoofdpersonage in een spionagethriller. Hij bezit alle facetten die je van een geheim agent mag verwachten en voldoet daarmee ook aan de verwachtingen van de lezer. Evenals de wisselingen tussen de tot de verbeelding sprekende locaties, waarbij vanzelfsprekend ook een oude burcht toneel is van een heftige confrontatie.

De vele historische details maken dit boek minder goed toegankelijk voor de lezers die van vlotte thrillers houden. De historische feiten en het hier omheen gebouwde verhaal zijn echter goed in balans, waarbij de verschillende hoofdlocaties tot de verbeelding doen spreken. Het plot kent wel een redelijk voorspelbaar verloop en de heldenrol van Malone die de situatie, voornamelijk in zijn eentje, moet gaan redden is vrij klassiek. Wat dat betreft is een goed vergelijk te trekken met eerdere delen in deze serie. Mocht je fan zijn van de eerdere delen, dan raden aan dit deel zeker niet over te slaan!

Berry kent een intrigerende manier van schrijven, voor lezers met interesse in de geschiedenis van Polen ten tijde van de Russische bezetting is Het Warschau protocol zeker een aanrader.

Chris van der Brug