de miljardair thomas erikson thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Thomas Erikson
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
4
Review date 4 juni 2024

Thomas Erikson is als Zweedse auteur het meest vertaald naar andere landen; 60 in totaal. Dit komt niet alleen door zijn thrillers, maar vooral door zijn boeken als gedragswetenschapper en leiderschapscoach; zijn Omringd-serie beslaat zes delen en is zeer succesvol. Weinigen weten dat Erikson als thrillerauteur ook stevig aan de weg heeft getimmerd, al is dat weer even geleden. Zijn boeken met gedragswetenschapper Alex King (ja, Erikson blijft slim dichtbij zijn eigen expertise) werden goed ontvangen. Maar na Illusies en Wandaden bleef het stil en dat is jammer, want de reeks had veel potentie. Gelukkig vond Erikson het schrijven van thrillers ook leuk, want nu is er De miljardair.

De miljardair trapt een nieuwe serie af, en wel met Joseph ‘Joe’ Carling in de hoofdrol. Carling is, jawel, gedragswetenschapper en leiderschapscoach. Hij is de coach van miljardair Georg Bromarck, die zijn imperium aan zijn neef Filip wil achterlaten. Filip is na een reis naar Zermatt in Zwitserland spoorloos verdwenen. Het is aan Carling om Filip op te sporen.

Tegelijkertijd zijn er meer mensen die op het geld van de oude Georg azen. Zijn eigen familie wil opeens de banden aantrekken, maar ook de liefdadigheidsstichting The Future Foundation wil een graantje meepikken.

De miljardair trapt sterk af met een proloog die meteen de toon zet. Erikson is zijn thrillertalent nog niet verloren; integendeel, de manier hoe hij zijn karakters neerzet is sterk. Ze lopen uiteen qua eigenschappen en dat zorgt voor een afwisselende leeservaring. Carling zelf is intelligent en kent de beweegredenen van mensen als geen ander. Toch heeft hij zelf ook zijn last mee te zeulen. De oude Georg is dan weer een zachtaardige man geworden, terwijl hij vroeger over lijken ging. Ook de andere zijpersonages worden goed geportretteerd.

De hoofdstukken hebben elk hun eigen invalshoek. Zo volgt de lezer natuurlijk Carling. Maar ook de familie van Georg krijgt zijn eigen plek; de lezers leert hoe geld mensen verandert in hebberige wezens. En ook de mensen van The Future Foundation hebben een eigen verhaallijn.

Het boek is interessant genoeg gemaakt door Erikson om door te willen lezen. Want wat is er met Filip gebeurd? En wie zit er achter het mysterieuze The Future Foundation? En wat gebeurt er met het geld van Georg Bromarck? Toch is het allemaal niet erg verrassend. De oplettende lezer zal redelijk vlot in de gaten hebben hoe de vork in de steel zit. Toch dempt dit het leesplezier geenszins. Daarvoor is de plot te goed neergezet, en Carling een te tof karakter. En de zaken die Erikson deelt over gedragswetenschap, zijn ook nog eens interessant om te lezen.

Thomas Erikson gaf aan dat Joseph Carling een eigen reeks krijgt. En dat is maar goed ook, want het is een ijzersterk karakter waarmee de auteur alle kanten op kan. De miljardair is een heerlijke thriller waarmee Erikson een sterke rentree maakt, vol met goed neergezette personages en een stevige verhaallijn.