De omslag afbeelding van het boek Seskis, Tina - Een stap te ver
Auteur(s) Tina Seskis
Uitgeverij(en) AW Bruna
3
Review date 9 juli 2016

Catherina Emily Browns leven is totaal veranderd. Van voormalige burgerlijke advocaat - met familie issues weliswaar – is ze gevlucht naar een onzeker, armoedig en wanhopige ‘nieuw’ bestaan. Binnen een jaar is ze veranderd naar een promotie makende, levendige en onverschrokken Cat Brown, die niet alleen qua uiterlijk maar nu ook qua innerlijk steeds meer op haar tweelingzus Carolien begint te lijken. En dat terwijl Carolien juist degene is wie Emily eindelijk wil laten rusten. Cat staat volledig anders in het leven als een jaar daarvoor. Maar hoezo deze verandering? Waarvoor vlucht ze? En waarom? Wie laat ze achter? Kortom, wie is Emily eigenlijk?

Ondanks haar ‘metamorfose’ blijf het verleden rondspoken in haar hoofd. Wanneer ze fysiek wordt geconfronteerd met een oude geliefde, brengt het haar gedachtes terug naar een mysterieuze gebeurtenis uit het verleden en levert het haar veel verdriet op, maar ook opluchting. Moeilijke periodes volgen, maar alles valt uiteindelijk samen. Was de stap naar een nieuw bestaan te ver? Of is er in het verleden een stap te ver gemaakt?

Emily probeert een nieuw bestaan op te zetten, neemt een andere naam aan, opent een nieuwe bankrekening, vindt onderdak en een nieuwe baan. In haar ‘nieuwe’ leven leert Cat nieuwe mensen waarvan ze normaal gesproken haar neus voor had opgehaald. Ze raakt goed bevriend met Angel(a), één van haar huisgenoten. Een bijzondere jongedame met lef en streken die God verboden heeft, maar eruit ziet als een onschuldige engel. Met haar personage in het leven van Cat wordt het verhaal levendiger. Mede dankzij Angel lukt het Emily in Londen te aarden met haar nieuwe identiteit.
Cat heeft samen met Angel een wispelturig, wild en chaotisch leven wat langzamerhand veranderd naar meer structuur, maar toch een wereld van verschil blijft met het leven van Emily. Tot de fatale gebeurtenis waardoor Cat niet meer anoniem en spoorloos blijft voor het verleden.
Tot aan het einde weet de lezer niet waarvoor Emily haar leven zo drastisch en mysterieus overhoop heeft gehaald. Tina geeft zo informatie waarmee je als lezer je fantasie de vrije loop kan laten gaan en hierdoor op het verkeerde been (kan) worden gezet.

Na jaren binnen de marketing- en reclamewereld te hebben gewerkt waagde Tina Seskis de stap om haar verhaal in eigen beheer uit te geven. Dit werd het boek Een stap te ver, haar officiële debuut dus. Na duizenden boeken te hebben verkocht, kreeg ze een contract bij een grote uitgeverij en werd dit debuut in maar liefst 18 verschillende landen verkocht.

In Een stap te ver worden de hoofdstukken afgewisseld tussen het heden en het verleden, waarin je direct wordt meegenomen naar de geboorte en de eerste jaren van een meisjestweeling, de strijd die de moeder met deze ‘halve ‘ongewenste tweeling heeft. Deze (voornamelijk innerlijke) strijd heeft onbewust ook invloed op de beide meiden, wat zich ook in hun latere bestaan nog uit. De wisselingen tussen heden en verleden, maken dat je haar achtergrond en familie leert kennen, wat voor spanning zorgt, aangezien ze misschien wel uit een normaal ogend gezin lijkt te komen, maar waar intern toch van alles zich afspeelt.

Het boek bevat korte hoofdstukken, wat gemakkelijk en snel leest. Het verhaal begint direct spannend, wat nieuwsgierigheid opwekt. Er komen vragen op waar nog geen duidelijk antwoord op te geven is, maar wel nodig zijn om te weten waarom Emily is gevlucht. De spanning heeft Seskis echter zo lang uitgerekt dat het op een gegeven moment te langdradig wordt en de behoefte om achter antwoorden te komen wegebt. En wat voor het slot en het mysterieuze verleden uiteindelijk een kleine teleurstelling oplevert.

Al met al heeft het boek een spannend en pakkend begin, wat wellicht voor (te) hoge verwachtingen zorgt, want de spanning en het tempo van het lezen vloeien halverwege het verhaal weg. Een echte thriller is Een stap te ver dan ook niet en dat is zonde, want er had zoveel meer in gezeten.

3 mei 2024 8:50

0