king kong tomas ross thrillzone thriller recensie.jpg
Auteur(s) Tomas Ross
4
Review date 5 januari 2013

De Tweede Wereldoorlog is een periode waar thrillerauteurs nog regelmatig gebruik van maken om hun verhaal vorm te geven. Vaak gaat het om compleet fictieve verhalen. Tomas Ross is echter vooral bekend geworden om zijn faction thrillers: boeken waarin feiten met fictie tot een spannend verhaal worden verweven. De drieluik Voor Koningin en Vaderland begon 2000. Het derde en afsluitende deel is King Kong en verscheen 2006.

Het is 1943. Verzetsman Daan Kist heeft het niet gemakkelijk. Er wordt jacht op hem gemaakt door het Duitse Sonderkommando. Reden: hij heeft een Duitse militair gedood. Hij is op de vlucht geslagen en wil naar Vichy-Frankrijk om van daar uit naar Engeland te reizen. Maar het wordt hem niet gemakkelijk gemaakt: spionage, verraad en achtervolgingen vallen hem ten deel.

Bovenstaande is een simpel gegeven, maar King Kong bevat zoveel meer. De kenners van de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog kennen de man die achter de naam van het boek schuilgaat: Christiaan Lindemans. Deze Nederlanders was een Duitse dubbelspion. In King Kong geeft Tomas Ross een (alternatieve?) weergave van de gebeurtenissen die leidden tot onder andere het mislukken van de Slag om Arnhem. Dit doet Ross natuurlijk door feiten en fictie te verweven. Echt bestaand hebbende personen maken kennis met fictieve personen en samen dansen ze de dans in deze spraakmakende thriller. Sowieso is Ross niet onbesproken. Zo verweet wijlen Prins Bernhard hem ooit van het feit dat hij ten onrechte werd neergezet als verrader. Maar ook de feiten rondom Market Garden liegen er niet om. Er is een vies spel gespeeld, als het aan Tomas Ross ligt. En hij schreef er een bijzonder ge(s)laagde thriller over.

De personages in de boeken van Ross zijn schoolvoorbeelden zoals het hoort; karakters worden uitgediept, kennen meerdere kanten en zijn geenszins supermensen. Dit geeft King Kong het gevoel mee dat dit boek maar zo eens echt gebeurd zou kunnen zijn. En dat is een groot compliment aan het adres van Tomas Ross. De plot is, zoals eerder gezegd, meerlaags en roept de vraag op of dit echt zo is gebeurd. Het is spannend, romantisch en heerlijk beschreven. Voor wie meer wil weten over Chris Lindemans: zoek het eens op Google op. Hier zie je wat volgens historici echt is gebeurd. Wij genoten echter enorm van de alternatieve geschiedschrijving van Tomas Ross. King Kong is voor de thrillerliefhebber verplichte kost!