De omslag afbeelding van het boek Aveyard, Victoria - Zwaard van glas
Auteur(s) Victoria Aveyard
4
Review date 2 november 2016

Victoria Aveyard is een jonge, Amerikaanse schrijfster van Young Adult boeken. Ook schrijft ze voor film en televisie. In 2015 brak ze wereldwijd door met het eerste deel in de Red Queen serie, The Red Queen, in Nederland en Vlaanderen uitgebracht onder de titel De Rode Koningin. De rechten van het eerste deel waren al voor verschijning verkocht aan de maker van de Divergent-films. In september verscheen eindelijk het tweede deel in het Nederlands, Zwaard van Glas.

De wereld is onderverdeeld in twee groepen: de hooggeplaatsten met speciale gaven en zilver bloed en het gewone volk met rood bloed. Hoofdrolspeelster Mare behoort tot de laatste groep. Wat haar zo bijzonder maakt is dat zij, ondanks haar rode bloed, een speciale gave heeft, namelijk de gave om de bliksem te beheersen. Dat maakt haar een gewild wapen, maar ook een bedreiging voor het koninklijke hof en koning – en verrader- Maven. Mare is erachter gekomen dat zij niet de enige is met speciale gaven en samen met haar broer Scheem, haar beste vriend Kilorn, de gevallen prins Cal en leider van de opstandelingen Frika gaat ze op zoek naar deze mensen om op die manier in opstand te kunnen komen tegen de overheersing van koning Maven.

Zwaard van Glas gaat verder waar De Rode Koningin is geëindigd en hoewel er naar bepaalde gebeurtenissen wordt terugverwezen en ze kort worden uitgelegd is het aan te bevelen om het eerste deel gelezen te hebben alvorens aan het tweede deel te beginnen.

Het boek begint met volop actie: Aveyard schrijft heel filmisch en zeker tijdens de actiescènes komt dit goed naar voren. Het zorgt ervoor dat de lezer wordt meegezogen in het verhaal.
Het grootste gedeelte van het middendeel beslaat de zoektocht van Mare en de rest van de opstandelingen naar de nieuwbloedigen. Dit gedeelte is af en toe een beetje langdradig, maar wel komt de karakterontwikkeling van Mare hierin goed naar voren. Ze wordt gedwongen om dingen te doen die haar doen afvragen of ze wel zo anders is als de gehate koning Maven. Deze tweestrijd is goed uitgewerkt.
In dit tweede boek worden veel nieuwe karakters geïntroduceerd en daar wordt soms wel erg snel overheen gestapt. Ze verdienen meer uitwerking dan enkel één zinnetje. Hopelijk wordt hier in het derde boek wat meer aandacht aan besteed.

Het laatste gedeelte van het boek is spannend en het kent een zinderend slot. Naast actie kent het boek echter ook serieuze en verdrietige momenten en natuurlijk wordt de romantiek niet vergeten en juist deze combinatie maakt het zo’n goed boek. Zeker de fans zullen niet kunnen wachten op het derde en laatste deel van deze trilogie. De Engelse versie, King's Cage, verschijnt al in februari 2017 en hopelijk laat de Nederlandse vertaling niet al te lang op zich wachten.

4 sterren voor dit boek waar zowel Young Adult liefhebbers als volwassen lezers veel plezier aan zullen beleven. Laat die verfilming maar komen!

29 april 2024 14:29

0