De vloek van de Tahiéra 2 De zoektocht naar Tzanata wendy gillissen fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Tahiéra
Auteur(s) Wendy Gillissen
Uitgeverij(en) Boekenbent
4
Review date 29 augustus 2024

Wendy Gillissen (1969) is psycholoog, regressietherapeute en auteur. Van kinds af aan had Wendy interesse in oude culturen, als de Kelten en oude Grieken en voor Engeland, Wales en Schotland. Ze voelde zich verbonden met het verleden, de geschiedenis en energie van de aarde en de wereld van de elfen en geesten. Dromen. de dood, leven na de dood en vorige levens bleven haar altijd boeien.

In 2008 kwam de Vloek van de Tahiéra, het eerste deel van de fantasy-serie rond Tahiéra, uit. In de VS won deze drie prijzen voor kleine uitgevers/zelfstandige auteurs. Daarnaast is ze columnist voor diverse tijdschriften en websites. In haar vrije tijd speelt ze Keltische harp. De zoektocht naar Tzanáta verscheen  in 2020. Momenteel werkt Wendy aan het derde boek in de reeks Het verloren land.

Ook in dit deel wordt een andere wereld geschetst, die door uitgebreide sfeerbeelden in een toegankelijke schrijfstijl de lezer verwelkomt en meeneemt in de magie en gebeurtenissen van weleer.  Af en toe gebruikt Wendy Gillissen enkele woorden in het Tzanatzi of Einache, wat een extra dimensie geeft aan het verhaal. Achterin het boek staan twee woordenlijsten.

Ze reden door een bebost gebied dat natuurlijke bescherming bood tegen onvriendelijke blikken dor bosjes en groepjes bomen langs de kronkelige weg. Net na het middaguur bereikten ze een grote komvormige luwte in het landschap dat met een groen juweel in het midden pronkte. Het bleek een pas beplant veld. Ze stegen af en stonden er met hongerige ogen naar te kijken. Het zou zeker nog drie manden duren voor de oogst eetbaar was.

We vervolgen de levensreis van Rom, een Tzanatzi-verschoppeling en Yldich, een oude Einache sjamaan. Inmiddels woont Rom samen met Maetis (de dochter van Yldich) in het Noorden bij de Einache, met hun zoon Dánayel. Hun vrienden uit het eerste deel , Eldairc en Eald spelen ook nu weer een rol.

Na een indringende droom wordt besloten dat een reis naar het Zuiden noodzakelijk is, om een inval vanaf zee te voorkomen. Hun tocht leidt hen naar verschillende locaties, zowel in hun wereld, als in de magische lagen van het bestaan. Steeds weer draait het om zijn wie je werkelijk bent en daar de kracht uit te putten om de strijd aan te gaan. Als ze op zoek gaan naar de Verloren Kust, komen er nieuwe problemen op hun pad.

Terwijl meer en meer mensen zich begonnen te verdringen in de gang, hun ogen nieuwsgierig, hun gezichten uitdrukkingsloos, voelde hij de paniek sterker worden. Hij had geen idee tot wie hij zich moest wenden, waar hij moest beginnen. Hij voelde de donkere ogen van de hovelingen op zich rusten, stom en ondoordringbaar, iedere beweging van hem volgend met amper gemaskeerde nieuwsgierigheid. Het bloed vloog naar zijn gezicht. Hete tranen branden achter zijn ogen. Met elke minuut die voorbijging, was Áyra misschien in grote gevaar. Hij balde zijn handen tot vuisten.

Ook dit boek biedt veel fijn leesvoer, waarin de tijd genomen wordt om het verhaal te vertellen. De zoektocht naar Tzanata is een spannende vertelling vol mystiek, over liefde, moed en de reis van de ziel.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.