Jo Claes debuteerde in 1985 met de verhalenbundel De Stenen Toren, waarna enkele non-fictie werken over mythologie, hagiografie en iconografie volgden en in 2008 verscheen De Zaak Torfs, het eerste deel met de Leuvense inspecteur Thomas Berg. Ook is Claes gespecialiseerd in de apocriefe literatuur, de religieuze kunst en de Romeinse sagenwereld; deze thema’s komen dan ook regelmatig terug in zijn boeken. In het dagelijks leven is Claes leraar Nederlands-Engels en volgens eigen zeggen zal vroeg of laat zijn beroepservaring ertoe leiden dat de wereld van het onderwijs de achtergrond van één van zijn misdaadromans zal vormen. Over elk vergeten heen is het tiende deel rondom Thomas Berg.
In Over elk vergeten heen is Thomas Berg aanwezig op een kunstveiling waar hij er getuige van is hoe een beeld van de kunstenaar Meunier tegen een recordbedrag wordt verkocht. Het beeld stelt de mythologische figuur Psyche voor. Nog diezelfde nacht wordt de nieuwe eigenaar van het beeld dood in zijn hotelkamer aangetroffen. Later blijkt dat het kunstwerk de helft is van een set: Psyche en Eros. Maar wat is er met Eros gebeurd…? Als er meer doden beginnen te vallen, realiseert Thomas zich dat de oorsprong van deze moorden weleens ver in het verleden zou kunnen liggen...
Zoals gezegd staat inspecteur Thomas Berg centraal in alle misdaadromans van Claes. Hij is kundig en volhardend, dol op opera’s en klassieke muziek en heeft een grote interesse in geschiedenis en mythes en sagen. Samen met zijn vaste team weet hij zijn zaken, hoe moeilijk en uitzichtloos ze soms ook lijken, altijd tot een goed einde te brengen. De auteur hecht veel belang aan de psychologische analyse van zijn hoofdpersonage en aan het beschrijven van zijn dagelijkse bekommernissen, zijn hobby’s, zijn kleinmenselijke kanten en zijn amoureuze escapades. Dit maakt dan ook dat de lezer het gevoel heeft Berg echt te kennen: hij is niet perfect en hij heeft zijn nukken en grillen, maar dat maakt hem juist zo sympathiek en vooral menselijk.
Over elk vergeten heen is alweer het tiende deel met Thomas Berg en voor de beleving is het wel erg leuk om bij deel één te beginnen. Claes verwijst regelmatig naar gebeurtenissen uit eerdere boeken, maar op een zodanige manier dat het zonder kennis van deze boeken goed te volgen is. Daarom is dit deel zonder voorkennis dan ook prima te lezen.
Een speciale vermelding verdienen de prachtige covers van de boeken van Claes: op ieder boek prijkt een kunstwerk uit Leuven en dit kunstwerk speelt altijd een belangrijke rol in het boek. Aan het einde van het boek geeft Claes nog wat aanvullende informatie over het kunstwerk: hierdoor gaat de inhoud nog meer leven. Ook de beschrijving van de Leuvense straten en de historische binnenstad zijn de moeite van het vermelden waard. Voor de Leuvenaar een feest der herkenning en voor iemand die nog nooit in Leuven is geweest een goede motivatie om er eens heen te gaan!
Over elk vergeten heen moet het niet hebben van bloederige taferelen, wilde achtervolgingen en heftige schietpartijen, maar dat heeft hij ook niet nodig om het boek boeiend en interessant te houden. Ouderwets, degelijk speurwerk, sparren met zijn team en logisch nadenken, dat zijn de ingrediënten die de hoofdmoot vormen in dit boek. Hierdoor neemt Claes de lezer aan de hand mee en is het voor ons in eerste instantie net zo’n raadsel als voor Berg wie de uiteindelijke dader is. De dader komt vervolgens toch nog als een verrassing. Het boek zit steengoed in elkaar, is geloofwaardig en alle losse eindjes komen op het einde mooi bij elkaar.
Vier dik verdiende sterren voor de Vlaamse koning van de misdaadroman! Voor wie de boeken van Claes nog niet kent, ga er zo snel mogelijk aan beginnen want je weet niet wat je mist!
Image
Serie
Thomas Berg
Auteur(s)
Jo Claes
Uitgeverij(en)
Houtekiet
Publication year
Thrillzone score
Review date
29 March 2022
Categories
Nederlandstalig
Share this review
Image
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
In Over elk vergeten heen is Thomas Berg aanwezig op een kunstveiling waar hij er getuige van is hoe een beeld van de kunstenaar Meunier tegen een recordbedrag wordt verkocht. Het beeld stelt de mythologische figuur Psyche voor. Nog diezelfde nacht wordt de nieuwe eigenaar van het beeld dood in zijn hotelkamer aangetroffen. Later blijkt dat het kunstwerk de helft is van een set: Psyche en Eros. Maar wat is er met Eros gebeurd…? Als er meer doden beginnen te vallen, realiseert Thomas zich dat de oorsprong van deze moorden weleens ver in het verleden zou kunnen liggen...
Zoals gezegd staat inspecteur Thomas Berg centraal in alle misdaadromans van Claes. Hij is kundig en volhardend, dol op opera’s en klassieke muziek en heeft een grote interesse in geschiedenis en mythes en sagen. Samen met zijn vaste team weet hij zijn zaken, hoe moeilijk en uitzichtloos ze soms ook lijken, altijd tot een goed einde te brengen. De auteur hecht veel belang aan de psychologische analyse van zijn hoofdpersonage en aan het beschrijven van zijn dagelijkse bekommernissen, zijn hobby’s, zijn kleinmenselijke kanten en zijn amoureuze escapades. Dit maakt dan ook dat de lezer het gevoel heeft Berg echt te kennen: hij is niet perfect en hij heeft zijn nukken en grillen, maar dat maakt hem juist zo sympathiek en vooral menselijk.
Over elk vergeten heen is alweer het tiende deel met Thomas Berg en voor de beleving is het wel erg leuk om bij deel één te beginnen. Claes verwijst regelmatig naar gebeurtenissen uit eerdere boeken, maar op een zodanige manier dat het zonder kennis van deze boeken goed te volgen is. Daarom is dit deel zonder voorkennis dan ook prima te lezen.
Een speciale vermelding verdienen de prachtige covers van de boeken van Claes: op ieder boek prijkt een kunstwerk uit Leuven en dit kunstwerk speelt altijd een belangrijke rol in het boek. Aan het einde van het boek geeft Claes nog wat aanvullende informatie over het kunstwerk: hierdoor gaat de inhoud nog meer leven. Ook de beschrijving van de Leuvense straten en de historische binnenstad zijn de moeite van het vermelden waard. Voor de Leuvenaar een feest der herkenning en voor iemand die nog nooit in Leuven is geweest een goede motivatie om er eens heen te gaan!
Over elk vergeten heen moet het niet hebben van bloederige taferelen, wilde achtervolgingen en heftige schietpartijen, maar dat heeft hij ook niet nodig om het boek boeiend en interessant te houden. Ouderwets, degelijk speurwerk, sparren met zijn team en logisch nadenken, dat zijn de ingrediënten die de hoofdmoot vormen in dit boek. Hierdoor neemt Claes de lezer aan de hand mee en is het voor ons in eerste instantie net zo’n raadsel als voor Berg wie de uiteindelijke dader is. De dader komt vervolgens toch nog als een verrassing. Het boek zit steengoed in elkaar, is geloofwaardig en alle losse eindjes komen op het einde mooi bij elkaar.
Vier dik verdiende sterren voor de Vlaamse koning van de misdaadroman! Voor wie de boeken van Claes nog niet kent, ga er zo snel mogelijk aan beginnen want je weet niet wat je mist!