bloedheet annet hulst thrillzone.jpg
Auteur(s) Annet Hulst
Uitgeverij(en) Letterrijn
3
Review date 3 juli 2021

Annet Hulst is initiatiefnemer van de websites Chicklit en Vrouwenthrillers. In 2020 debuteerde ze met Privacy Life. Hulst woont met haar gezin in Leiden en is werkzaam als IT risicomanager. In haar vrije tijd leest ze boeken en schrijft ze. Bloedheet is haar nieuwste thriller.

De 18-jarige studente Fee Wilkens wil voor haar vaders verjaardag iets bijzonders geven. Ze vraagt een DNA-set aan van een bedrijf dat dit vergelijk met DNA van anderen om zo verwanten te zoeken. Maar haar broer Fabian vindt het geen geschikt cadeau. Fee besluit om de DNA-set zelf te gebruiken. De uitslag maakt meer los dan ze van te voren had kunnen bedenken.

Tijdens de voorbereidingen op het verjaardagsfeest van haar vader doet Fee een schokkende ontdekking. Het lijkt erop dat haar familie bepaalde dingen uit het verleden heeft achtergehouden voor Fee. Fee zit met heel veel vragen. Wie is oom Bas? Waarom zat hij in de gevangenis? Haar ouders lijken de vragen niet te willen beantwoorden. En dus gaat Fee zelf op onderzoek uit. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot, al snel wordt duidelijk dat iemand haar zoektocht probeert te stoppen. En die persoon lijkt daar heel ver in te willen gaan.

Dan sterft een familielid. Was het een ongeluk? En wat is de link met het verleden van haar vader?

Bloedheet speelt zich af tegen het decor van een saunacomplex. En daar lopen de temperaturen natuurlijk hoog op. Maar stel je dan eens voor; je zit alleen in een sauna. Er komt een man binnen van middelbare leeftijd. Hij gaat naast je zitten, je bent allebei naakt. Je voelt het ongemak en op dat moment realiseer je je, niemand kan je hier zien. Het stoom in de sauna, ontneemt het zicht door de deur volledig. Dan opeens noemt de man je naam, en zegt “zo heet je toch?” Alle alarmbellen gaan af, vlucht!! Je krijgt het er spontaan bloedheet van. En daarmee is de titel van het boek zeer passend gekozen door auteur Annet Hulst.

Hulst heeft een prettige en vlotte schrijfstijl en grijpt met de beschrijving van deze situatie direct in het eerste hoofdstuk de lezer bij de kladden. Het is alsof je naast Fee op het bankje in de sauna zit. In de manier waarop Hulst schrijft over de sauna merk je dat ze zelf ook regelmatig in een sauna te vinden is. De hoofdstukken zijn relatief kort en worden wisselend uit het oogpunt van Bas en Fee beschreven. Zo wordt de spanning goed opgebouwd en wordt langzaam duidelijk wat zich vroeger allemaal heeft afgespeeld. Aan het eind van het verhaal zit nog een verrassende twist waarmee alle puzzelstukjes op hun plek vallen. Knap gedaan door de auteur!

Bloedheet is een spannende thriller die maakt dat je je volgende bezoek aan de sauna waarschijnlijk nog even uitstelt.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.