De omslag afbeelding van het boek Dahl, Arne - Middenwater
Auteur(s) Arne Dahl
Uitgeverij(en) De Geus
4
Review date 8 mei 2019

Arne Dahl, pseudoniem voor Jan Arnald, is een Zweedse auteur die veel faam kreeg voor zijn A-team thrillers en de Opcop reeks. De A-team serie is als serie ook op de televisie uitgezonden. In 2017 sloeg Dahl een nieuw pad in met Grensgebieden. Het was het eerste deel in een trilogie rondom agenten Sam Berger en Molly Blom. De kritieken waren zeer positief. Na Grensgebieden verscheen vorig jaar Achterland. Beide thrillers belandden op de shortlist voor de ThrillZone Awards. De afsluiter van de trilogie heet Middenwater en dit in onze recensie.

Sam Berger is verdachte voor een moord die hij niet pleegde. Daarom is hij gevlucht naar een huisje aan de Zweedse scherenkust. Zijn partner Molly Blom ligt na Achterland in coma in een ziekenhuis. Als ze ontwaakt ontsnapt ze. Berger ondertussen wordt beschermd door de Zweedse geheime dienst in de vorm van August Steen. Ze hebben Berger’s hulp nodig, want er lijkt een grote aanslag te worden gepleegd in Zweden. Berger is de enige die deze dreiging kan achterhalen.

Ondertussen is er een Zweeds meisje gekidnapt. De kidnapper is een bekende van Blom en Berger en ook hij lijkt iets met deze dreiging te maken te hebben. Als ze hem vinden, vinden ze ook de sleutel voor de aanslag. Maar zijn ze op tijd?

Arne Dahl is een gelouterde thrillerauteur. Wij zeiden het al eerder in een recensie: elke zichzelf serieus nemende thrillerliefhebber moet het werk van Dahl lezen. Met Middenwater laat Dahl nogmaals zien tot de absolute top van het duistere Scandinavische genre te behoren. Zijn treffende schrijfstijl en gedetailleerde optekeningen van omgevingen en dialogen zijn een genot om te lezen. Hiermee zorgt hij ervoor dat de omgeving die een belangrijke rol speelt in Middenwater, ook tot die wasdom komt. Het is een van de pijlers van Middenwater.

Mooi zijn de vergelijkende teksten die Dahl bezigt. Een voorbeeld zijn de teksten van Shakespeare, die de kidnapper gebruikt om zijn achtervolgers te misleiden. De kenners van het werk van de Engelse schrijver zullen hiervan smullen. Maar ook de titel Middenwater is voor velerlei uitleg vatbaar. Middenwater is namelijk het deel in het water waarin een duiker gedesoriënteerd kan raken. Het is de overgang tussen ondiep en diep water en vaak is het onduidelijk wat boven, onder, links en rechts is. De verwarring kan zo groot worden, dat een duiker niet meer bovenkomt. En dat geldt ook voor Sam Berger. Hij twijfelt meer dan eens of hij wel het goede doet, of hij zich met de goede mensen inlaat en of zijn beslissingen de juiste zijn.

Naarmate Middenwater vordert, neemt de spanning toe. Dahl heeft een web van intriges weten te spannen en de lezer is steeds in verwarring wie welke agenda heeft. Dat maakt de leeservaring mooi. Ook de actie neemt steeds verder toe, tot een climax waarbij hoofden exploderen en andere expliciete geweldsuitbarstingen plaatsvinden. Het is even anders dan wat de lezer van deze trilogie gewend is, maar het stoort niet. Uiteindelijk komen alle verhaallijnen bij elkaar en vallen puzzelstukken netjes op hun plaats. Alhoewel…Dahl laat slim een opening om zijn trilogie om te bouwen tot een serie.

Er is slechts één mits te benoemen over Middenwater, maar het is wel een belangrijke; de lezer die koud instapt in de serie met deze titel, zal er achter komen dat je dit boek eigenlijk niet kunt lezen zonder ook de vorige delen tot je te hebben genomen. Er wordt zoveel teruggepakt op gebeurtenissen uit Grensgebieden en Achterland, dat het vrijwel niet te doen is om dit boek als stand-alone te lezen. Op zich geen straf, want daardoor kun je de eerdere hoogstaande delen ook nog eens lezen!

Middenwater is voor de liefhebbers van Arne Dahl wederom een hoogstaande thriller. Gezien in de lijn van de trilogie kan wel worden gesteld dat de Berger & Blom serie een van de sterkere reeksen is van de afgelopen jaren. En voor wie de trilogie nog niet kent, een mooie kans om dit pareltje alsnog op te pakken.

25 april 2024 19:40

0
Arne Dahl, pseudoniem voor Jan Arnald, is een Zweedse auteur die veel faam kreeg voor zijn A-team thrillers en de Opcop reeks. De A-team serie is als serie ook op de televisie uitgezonden. In 2017 sloeg Dahl een nieuw pad in met Grensgebieden. Het was het eerste deel in een trilogie rondom agenten Sam Berger en Molly Blom. De kritieken waren zeer positief. Na Grensgebieden verscheen vorig jaar Achterland. Beide thrillers belandden op de shortlist voor de ThrillZone Awards. De afsluiter van de trilogie heet Middenwater en dit in onze recensie. Lees hier onze andere recensies van Arne Dahl.