De omslag afbeelding van het boek van Mierlo, Chantal - De nummers
Auteur(s) Chantal van Mierlo
Uitgeverij(en) Ambo/Anthos
3
Review date 29 april 2016
Wat als een mens een proefkonijn wordt met een nummer in plaats van een naam…

Sara’s leven zit in een dip. Haar ex vriend heeft haar spaargeld vergokt. Geld waarmee ze haar droom, een eigen galerie wilde realiseren. Ze wil alles even ontvluchten door een paar dagen naar haar vriendin in de Ardennen te gaan. Even lekker bijkletsen en tot rust komen. Als de partner van haar vriendin onverwacht thuis komt, voelt ze zich het derde wiel aan de wagen. Ze gaat die zelfde nacht nog op weg naar huis over de donkere en smalle boswegen van de Ardennen. In een moment van onachtzaamheid raakte ze van de weg en klapt tegen een boom. Ze wordt uit het wrak gehaald door Chris. Een zwijgzame jonge man. Hij neemt Sara mee naar een gammele hut in het bos en verzorgd haar. Sara heeft het idee dat er nog meer mensen in de buurt zijn, maar Chris laat niets los. Het lijkt er op dat hij zich ergens voor verbergt. Chris zorgt er voor dat ze weer thuis komt in Utrecht. Maar daar krijgt haar Ardennen avontuur een onverwacht vervolg. Plotseling heeft iemand heel veel interesse in Sara. Alles gaat plotseling in een stroomversnelling en Sara wordt meegesleurd in een wilde vlucht die haar lot verbindt aan Chris en zijn geheimzinnige metgezellen.

Het boek leest gemakkelijk en heeft een licht karakter. De schrijfstijl geeft mij het gevoel dat ik een YA-boek lees. Alleen zijn de hoofdpersonen daar te oud voor. Het verhaal heeft een mooi oplopende spanningsboog en een paar onverwachte wendingen. Toch heeft het verhaal voor mij een te groot onwaarschijnlijkheid gehalte: Europese autoriteiten die inzetten op een discutabel type wetenschappelijk onderzoek; een onderzoek dat in de diepste doofpot gaat en waarvan de sporen zo veel mogelijk worden uitgewist; en een zich miskend voelende ‘mad scientist’ die zich ten koste van alles wil bewijzen. Deze elementen geven het boek een te groot stripverhaal gehalte om het nog serieus te nemen.

De karakters van de hoofdpersonen zijn niet echt diep uitgewerkt maar hebben elk wel allemaal een interessante eigen kant. Verdere uitwerking van die karakters had een paar leuke extra plotlijnen kunnen opleveren.

Toch is het geen onverdienstelijk debuut. Het boek leest prettig en heeft een doordachte plot en voldoende spanning. Met tieners als hoofdpersonen zou het een goed YA-boek zijn geweest. Ondanks de minpunten is het als debuut een geslaagde poging!

27 april 2024 10:37

0