zomers madrid evi dekker thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Evi Dekker
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
2
Review date 27 januari 2022

Pseudoniemen zijn niet vreemd bij auteurs, zij het dat dan meestal hun echte naam ook wel bekend is. Bij Evi Dekker is dat niet zo. Om allerlei privéredenen gebruikt ze een pseudoniem maar haar echte naam wordt angstvallig geheimgehouden. Het lijkt een beetje op de auteur Suzanne Vermeer maar dan anders want deze auteursnaam wordt door meerdere schrijvers gebruikt. Zover bekend wordt de naam Evi Dekker door steeds dezelfde persoon gebruikt maar het zou ook zo maar anders kunnen zijn.

Wat wel zeker is, is haar debuut, Zomers Madrid. Het begin van een reeks waarin Europese hoofdsteden een belangrijke rol spelen.

Lara Brouwer en Kevin van Gastel hebben beide een eerdere relatie achter de rug. Ze besluiten al snel na hun eerste kennismaking te gaan samenwonen en in hetzelfde tempo wordt er getrouwd. Als huwelijksreis valt de keuze op de Spaanse hoofdstad Madrid waar ze, samen met Kevins zevenjarig zoontje Siem, hun huwelijk willen gaan vieren.

Tijdens het bezoeken van enkele lokale toeristische bezienswaardigheden komen ze in contact met het Nederlands echtpaar Igor Graanoogst, Katinka van den Oever en hun dochtertje Shirley. Ze besluiten met elkaar op te trekken waardoor beide kinderen ook wat gezelschap aan elkaar hebben. Hun verblijf in Madrid is een groot feest tot het moment dat Siem plotseling is verdwenen. De Spaanse politie wordt ingeschakeld en zelfs Kevins ex, Caroline den Hertog en haar nieuwe vriend Gideon Terstegen reizen naar Madrid. Gezamenlijk beginnen ze aan een zoektocht naar Siem…

‘Het zonlicht en het geluid van het drukke verkeer geven haar meteen het gevoel dat ze ontsnapt aan een benauwde beknelling. Net alsof ze ineens weer meedoet aan het echte leven, van mensen die ergens naartoe gaan en nuttige dingen doen met hun dag’

De plotopbouw kent een merkwaardig en niet alledaags verloop. De eerste honderd pagina’s zijn ingeruimd voor een zeer ruime opsomming van een aantal lokale bezienswaardigheden waar er een aantal ook van worden bezocht door de hoofdpersonages. Uitgebreid beschreven over de ontstaansgeschiedenis en wat er wordt aangetroffen, lijkt dit deel eerder op een wandelgids voor toeristen dan op een spannende thriller. Daar begint het pas een beetje op te lijken als de zevenjarige Siem spoorloos verdwijnt. Dat is de start van een amateuristisch onderzoek waarbij de lokale Spaanse politie een bijrolletje op de achtergrond speelt. Al vrij snel wordt voor een beetje ervaren thrillerlezer duidelijk in welke hoek de dader gezocht moet gaan worden en dat blijkt uiteindelijk ook geen foute gedachte te zijn geweest. Op de valreep kan de lezer wel zijn persoonlijke receptenboekje nog aanvullen met een recept voor het bereiden van soufflés. Blijkt alle inspanning toch niet voor niets te zijn geweest.

Samengevat is Zomers Madrid niet de debuutthriller die je zou verwachten na het lezen van de achterflaptekst. Je kunt je zelfs afvragen of het woord ‘thriller’ niet teveel beloning is voor een verhaal dat nooit echt spannend wordt, uiterst voorspelbaar is en weinig echte hoogtepunten kent. Of moet zijn dat de uitkomst van je vermoedens overeenkomen met de ontknoping aan het einde als hoogtepunt kan worden gezien. Voor lezers van de boeken van Linda van Rijn of Suzanne Vermeer is Zomers Madrid zeker een mooie aanvulling.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

Ann

17 april 2024 16:10

3

Dit blijkt het debuut van een auteur die haar identiteit geheim wenst te houden.
De korte inhoud op de achterflap sprak me aan, daarom besloot ik het boek aan te schaffen. Het is al bij al een goed boek, al komt het voor mij wat traag op gang. Voor mij mag er bij een thriller meteen al een dosis spanning aanwezig zijn. Dat is hier niet het geval, je moet tot bijna in de helft van het boek wachten tot er wat gebeurt. Toch is het een goed geschreven verhaal en een voorspelbaar, maar goed plot.
Dit boek is eentje dat ik niet persé in mijn huisbibliotheek wil bewaren. Haar andere boeken ga ik toch bij de bib lenen, denk ik. Dit boek kan natuurlijk altijd op reis via de Boekenjagers, zo kunnen ook andere lezers met dit verhaal aan de slag!