De omslag afbeelding van het boek Tangen, Geir - Het meesterwerk
Auteur(s) Geir Tangen
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 31 januari 2018
Je zou het de droom van elke auteur kunnen noemen, zoals de loopbaan van Geir Tangen (1970) tot nu toe is gelopen. Tangen is de meest populaire recensent van thrillers in Noorwegen. Hij mag rekenen op meer dan 170.000 volgers. In 2016 gaf hij zijn eigen thriller Het meesterwerk in eigen beheer uit. Het werd echter al snel opgepikt door een grote Noorse uitgever. En sindsdien is het snel gegaan: in meer dan twintig landen zal het boek verschijnen. Da's nog eens een bliksemcarrière. Maar is volgens onze recensie Het meesterwerk wel een boek dat zijn naam eer aan doet?

Viljar Gudmundsson is een uitgerangeerde journalist die ooit gelauwerd werd. Maar na een grote fout in een artikel is Gudmundsson alleen nog maar goed voor het lokale nieuws. Totdat hij een mail van een vreemde ontvangt waarin de moord op een vrouw wordt aangekondigd. Natuurlijk gooit Gudmundsson het mailtje weg. Totdat een dag later die mevrouw dood op straat ligt. Vermoord. Snel daarna krijgt de journalist wederom een mail. En nog een. Samen met politie-inspecteur Lotte Skeisvoll gaat Gudmundsson op zoek naar de moordenaar. Die lijkt willekeurig en achteloos toe te slaan. Maar niets is minder waar...

De Scandi-thriller is echt booming. Alles wat ook maar riekt naar werk uit het hoge noorden wordt gehyped. Zo ook Het meesterwerk van Geir Tangen. Maar deze keer slaat de uitgever de spijker op zijn kop. Want Tangen doet (bijna) alles goed. Even op een rijtje wat een goede Scandinavische thriller moet bevatten: een getormenteerde hoofdpersoon; een omgeving die tot in de puntjes wordt beschreven en een belangrijke rol inneemt; een moordenaar die heftige moorden pleegt en daar een bijzonder motief voor heeft; en een jacht op deze moordenaar en tegelijkertijd tegen de tijd. Tangen kan alle punten afvinken, maar dat maakt nog geen goede thriller natuurlijk. Tangen weet deze ingrediënten echter tot een heerlijke thriller te mixen. Zijn schrijfstijl helpt daarbij. Gedetailleerd, maar ook vlot en met aansprekende dialogen. Voor een debuut is dit een knappe prestatie.

De plot heeft Tangen op een mooie manier opgezet. Doordat Gudmundsson langzaamaan in de moordzaak wordt getrokken, krijgt de lezer ook maar mondjesmaat informatie. Het duurt daardoor lang voordat de hele puzzel gelegd kan worden. Deze spanning wordt verhoogd doordat de hoofdstukken worden afgewisseld met stukjes vanuit het oogpunt van de moordenaar. Eerst is hier geen touw aan vast te knopen, maar langzaamaan zal de lezer een duidelijker beeld over het motief krijgen. Een slimme truc om de lezer nog langer in het ongewisse te laten.

Bovenstaande zorgt voor een aantrekkelijk en spannend verhaal, maar Tangen doet nog iets origineels. Zo weet hij het verhaal te doorspekken met verwijzingen naar andere Scandinavische auteurs en boeken. De kenners zullen zelf al op het goede spoor worden gezet; de rest wordt door de auteur geholpen. Enorm origineel en leuk bedacht en dat zorgt voor een nog mooiere leeservaring.

Is Het meesterwerk een meesterwerk? Het is in elk geval een enorm aansprekende en spannend boek die alles in zich heeft wat een Scandinavische thriller zo aantrekkelijk maakt. En dat is voor een debuut al enorm knap, die zich in één klap nestelt tussen de betere Scandi-thrillers. Genoeg voor heel wat spannende uurtjes leesplezier, dit (Het) meesterwerk! You go Geir Tangen!

19 april 2024 4:13

0