De omslag afbeelding van het boek Stein, George H. - Geschiedenis van de Waffen SS
Auteur(s) George S. Stein
Uitgeverij(en) Aspekt
5
Review date 10 april 2016
De Tweede Wereldoorlog mag nog steeds op veel aandacht bogen als het gaat om boeken die erover worden geschreven. Vooral de laatste jaren vinden veel nieuwe titels hun weg naar de boekhandels. Als voorbeeld noemen we de titels rondom het waargebeurde verhaal van de Band of Brothers: menig veteraan heeft in de kielzog van Stephen Ambrose's meesterwerk zijn eigen verhaal gepubliceerd. Menig echte klasssieker werd echter al enkele decennia na het einde van de oorlog uitgebracht. Zo ook Waffen SS van George H. Stein, in de tijd van het verschijnen (1965) verbonden als professor aan de Universiteit van New York. Hij staat te boek als een echte kenner en specialist op het gebied van de Tweede Wereldoorlog.

Stein zet in zijn standaardwerk, zoals het boek wordt betiteld, de organisatie van de Waffen SS op duidelijke wijze neer. Waar het legeronderdeel van de Schutzstaffel tijdens de processen van Neurenberg werd betiteld als misdadige organisatie, weet Stein de lezers mee te nemen in de complexere wereld van de Waffen SS. Stein besteedt uitvoerig aandacht aan de structuur van de grotere SS en de rol van de Waffen SS hierin. Daarnaast is ook de concurrentiestrijd met de Wehrmacht onderdeel van gesprek. Hitler zag de Waffen SS als zijn persoonlijke garde, die om respect te behouden uiteindelijk ook aan het front is ingezet. Stein schaamt zich niet om te betogen dat de Waffen SS een van de elite-onderdeel van de Duitse strijd macht werd. Verschillende veldslagen waar de SS divisies strijd heeft geleverd, passeren de revue. Van Stalingrad tot Normandië en van Arnhem tot Berlijn. Opvallend is het feit dat de Waffen SS vanaf 1942 in kwantiteit elk jaar verdubbelde. En deze soldaten waren niet de fanatici zoals we steeds denken dat ze de gelederen van de Waffen SS bevolkten: Stein zet ze eerder neer als naïeve, jongensachtige mannen die naar avontuur hunkerden. Dat ze dit legeronderdeel toch in een wat ander daglicht.

George H. Stein is er met zijn "Geschiedenis van de Waffen SS" in geslaagd een zeer volledig en accuraat beeld neer te zetten van de Waffen SS. Zowel de structuur, als haar plaats in de ingewikkelde organisatie van de nazi's en de belangrijkste veldslagen worden behandeld. Stein benadert het onderwerp vanuit onderzoek en geeft daarmee een objectief beeld van de organisatie die eigenlijk alleen maar bekend staat als oorlogsmisdadigers. Als we Stein mogen geloven en dat doen we, ligt de waarheid genuanceerder dan dat. Het boek is goed leesbaar, en dat komt mede door de heldere uiteenzetting van de professor. Een zeer interessant stukje geschiedenis, die het verdient om gelezen te worden door de liefhebbers.

2 mei 2024 3:12

0