De omslag afbeelding van het boek Caldwell, Ian - Het vijfde evangelie
Auteur(s) Ian Caldwell
5
Review date 6 april 2016
De curator van een grote aanstaande expositie in de Vaticaanse musea wordt dood aangetroffen in de tuinen van Castel Gandolfo, net buiten Rome. Bij zijn lichaam staat, wanneer de politie en zijn broer Alex arriveren, Simon Andreou. De broers Andreou zijn beiden priesters. De ene voor de Rooms-Katholieke Kerk, de ander is Oosters-Katholiek. Deze ‘tegenstelling’ blijkt een grote rol te spelen in Het vijfde evangelie.

Het tijdsbeeld waarin de thriller zich afspeelt, is de aflopende periode van Johannes Paulus als paus (eind 2004). Hoofdrolspeler in Het vijfde evangelie is de priester Alexander (Alex) Andreou. Hij woont met zijn vijfjarige zoontje binnen de muren van het Vaticaan, waar hij lesgeeft in een seminarie. Wanneer Alex thuis komt van de moordlocatie, is zijn huis doorzocht. Hebben de twee zaken met elkaar te maken? Al snel wordt zijn broer Simon beschuldigd van de moord op de curator. Maar Alex weet zeker dat zijn broer hem niet heeft vermoord. Op zoek naar aanwijzingen voor zijn broers onschuld merkt hij dat de aanstaande expositie waar de curator druk mee was, meer is dan een simpele tentoonstelling. Want de curator blijkt bewijs te hebben voor iets dat de samenvoeging van de Katholieke kerk en die van de orthodoxen dichterbij brengt dan ooit. Het zet hem op het spoor van het vijfde evangelie, de zogenaamde Diatessaron. Weet Alex zijn broers onschuld te bewijzen en ondertussen ook te achterhalen wat het geheim van het vijfde evangelie is?

Ian Caldwell (Virginia, 1976) heeft tien jaar aan Het vijfde evangelie gewerkt. De meeste tijd ging in de research omtrent het Rooms-Katholieke geloof zitten. En dat is te merken. De hoeveelheid informatie over het geloof, het Vaticaan en niet in de laatste plaats de Bijbel is onvoorstelbaar. Hele evangelies worden onder de loep genomen en ook de interactie tussen de verschillende evangelies krijgt een prominente rol in Het vijfde evangelie. Caldwell weet waarover hij het heeft. Deze uitgebreide research biedt de achtergrond voor een spannend en wereldomvattend complotverhaal. Wereldomvattend, want het Rooms-Katholieke geloof is nog steeds een van de grootste religies van de wereld. Het verhaal gaat flitsend van start met de moord en komt vervolgens niet echt meer tot stilstand. De lezer wordt meegezogen in de wereld achter de muren van het Vaticaan en krijgt de nodige complotten en politieke intriges voorgeschoteld. Het enige wat Caldwell van de lezer verlangt, is dat deze goed oplet terwijl hij het smakelijke plot aan hem/haar voorschotelt. Dat is geen moeite, want er gebeurt genoeg in Het vijfde evangelie.

Maar waar andere thrillers vaak aan de oppervlakte blijven qua personages en de onderlinge interactie, heeft Caldwell veel tijd en moeite geïnvesteerd om hier juist werk van te maken. En dat is wonderbaarlijk goed gelukt. Vooral de ingewikkelde relatie tussen de broers Alex en Simon is uitstekend uitgewerkt en zeer geloofwaardig neergezet. De menselijkheid die Caldwell tot leven wekt is daarmee een van de pijlers van het boek geworden. Waar andere thrillers met persoonlijke gevoelens en gesprekken hierover de vaart uit het verhaal halen, weet Caldwell het hiermee juist nog sterker te maken. Ook de relatie tussen Alex en zijn vijfjarige zoontje Peter is een genot om te lezen. Waar het allemaal om gaat in Het vijfde evangelie, is geloof. Geloof in liefde, familie en vertrouwen. Caldwell weet dit uitstekend aan het voetlicht te brengen en is daarmee ook nog een beetje een boodschapper voor een betere wereld geworden.

Al met al is Het vijfde evangelie niet de zoveelste aftreksel van “de Dan Brown-formule” geworden. Caldwell heeft zijn eigen plan getrokken en heeft tegen de achtergrond van een spannend complot binnen de Vaticaanse muren, een zeer menselijk verhaal over geloof, hoop en vertrouwen neergezet. Chapeau.

2 mei 2024 5:01

0