De omslag afbeelding van het boek Van Vuuren, Jet - Het Chateau
Auteur(s) Jet van Vuuren
Uitgeverij(en) Karakter
5
Review date 14 april 2016
Debby, Margo en Alice zijn weduwen. Ze hebben elkaar ontmoet op een zevenjaarjonger-dag voor een modeblad. Na de dood van hun man, wilden zij zich beter voelen en hebben zich opgegeven voor een metamorfose. Uitgekozen voor deze dag zijn ze met elkaar in contact gekomen. Debby oppert een poosje later om er samen even tussenuit te gaan voor ontspanning. De dames stemmen in en komen terecht in een prachtig kasteel in het mooie, heuvelige Limburg. Al op de eerste dag komen ze erachter dat een ieder op zijn eigen manier rouwt. De één is erg verdrietig, terwijl de ander eigenlijk wel blij is dat ze van haar man af is. En dan de karakters, die zijn toch wel heel verschillend en lijken te botsen. Desalniettemin, moeten ze er samen iets van maken. Ze besluiten om een creatieve cursus te volgen bij de plaatselijke kunstenaar Christiaan Boon. Een bijzondere man, die veel heeft meegemaakt in zijn jeugd. Al snel komt één van de dames erachter dat ze de ander kent uit het verleden. Of ze hier nou zo blij mee is? Als ze dan ook nog bedenkt dat de kunstenaar en de dame elkaar ook moeten kennen bedenkt ze een plan. Een plan dat uitgevoerd moet worden tijdens deze vakantie. Zo krijgt dit verblijf voor haar toch nog een doel en probeert ze er het beste van te maken. Maar dat moet lukken. Plotseling uit het niets,overlijdt een van de dames en krijgt de minivakantie toch een andere wending. Wie van de aanwezigen heeft haar dood op zijn/haar geweten? Dan krijgt Britt haar intrede in het boek. Een vlotte, jonge, hoogzwangere rechercheur die op deze zaak is gezet wegens ziekte en vakantie van collega's. Met haar breipennen heeft Brit al heel wat zaken opgelost zal dat hier ook lukken?

Jet van Vuuren schrijft het verhaal vlot. Het boek is ingedeeld in korte hoofdstukken, met vlotgeschreven zinnen. De lezer kijkt mee door de ogen van de verschillende karakters, wat het verhaal afwisselend maakt. De personages zijn goed neergezet, de karakters zijn afwisselend en zouden zo een vriend, familielid of kennis kunnen zijn. Het landschap is erg goed beschreven. Beide ijzersterke punten, wat maakt dat jij je waant op de plek van bestemming. Het verhaal speelt zich hierdoor als een film voor je ogen af, terwijl je leest.

Het plot is erg sterk en verrassend. Als lezer word je op het verkeerde been gezet en denk je "wat jammer, dat ik nu al weet hoe het afloopt". Maar dan is daar die verrassende twist, een fijn moment.

Het Chateau is een sterk en vlot geschreven vrouwenthriller, met een goed gecreëerde sfeer, sterke personages en een verrassende twist. Een boek dat je in één ruk uitleest en die niet mag ontbreken tussen je vrouwenthrillers!

2 mei 2024 7:55

0