dicht bij jou karen cleveland thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Karen Cleveland
3
Review date 8 februari 2020
Categories Spionage

FBI-agent Stephanie Maddox heeft een drukke baan als hoofd van de afdeling Interne Zaken, maar als single moeder is haar 17-jarige zoon Zachary het belangrijkste in haar leven. Hij lijkt een voorbeeldige jongen: hij doet het goed op school en heeft zich aangemeld bij de beste universiteiten van het land. De schrik is dan ook groot als Stephanie in zijn kast een geladen pistool aantreft. Zachary beweert van niks te weten, maar is dat wel zo? Als dan ook nog Stephanies collega van terrorismebestrijding voor de deur staat met de bewering dat Zachary berokken is bij smerige zaakjes, weet ze niet meer wat ze moet geloven…

Karen Cleveland heeft gestudeerd aan Trinity College Dublin en aan Harvard. Ze heeft acht jaar als CIA-analist gewerkt, waarvan de laatste zes jaar bij de terrorismebestrijding. Haar debuutthriller Need to know verscheen in 2018 en naast de Nederlandse vertaling is het boek ook uitgebracht in onder andere Duitsland, Spanje en Frankrijk. Inmiddels is haar tweede thriller Dicht bij jou in Nederland op de markt verschenen. Cleveland woont met haar man en twee kinderen in Virginia.

Dicht bij jou is wederom een mengeling tussen een spionagethriller en een ‘domestic noir’, alleen de uitwerking hiervan is minder geslaagd en minder gedoseerd dan in Clevelands debuut Wat je niet weet. De karakters blijven redelijk op de vlakte en de plotwendingen zijn minder onverwachts. De plot is soms zelfs een beetje verwarrend en vergezocht en tegen het einde komen er wel erg veel dingen op de lezer af, wat de geloofwaardigheid niet per se ten goede komt. Dat neemt niet weg dat het boek wel onderhoudend is en lekker wegleest. Het is als een blockbuster: lekker met een popcorn erbij, maar je bent het ook zo weer vergeten.

Dicht bij jou heeft een open einde en daar zal niet iedereen van houden. De vraag is of er een tweede deel met Stephanie zal volgen of dat het aan de lezer zelf is om het einde in te vullen. Laten we hopen op het eerste. Stephanie is een leuk karakter en met wat meer diepgang valt er zeker nog genoeg uit te halen.

Cleveland lijkt een beetje last te hebben van het tweede-boek-syndroom: na een heel goed eerste boek, is het vaak moeilijk om dit niveau in een tweede boek vast te houden. Na haar goede debuut Wat je niet weet is Dicht bij jou een beetje een tegenvaller. Het boek is onderhoudend en leest makkelijk weg, maar meer dan een middenmoter is het niet.

Denise Wolfs

26 april 2024 11:24

0