nooit ken follett thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Ken Follett
5
Review date 13 december 2021
Categories Spionage

De Britse auteur Ken Follett, in 1949 geboren in Cardiff, behoort tot 's werelds meest succesvolle schrijvers van de spionagethriller. Na een studie filosofie en korte loopbaan als journalist heeft hij kennis gemaakt met de boekenwereld. Terwijl hij werkte als manager bij een uitgeverij startte hij met het schrijven van verhalen, maar wat begon als hobby groeide al snel uit tot een nieuwe carrière. Na zijn spraakmakende debuut met Door het oog van de naald heeft hij nagenoeg alleen maar bestsellers afgeleverd. Aan éénieder die nog niet eerder kennis heeft gemaakt met deze auteur: de lokale boekenwinkel sluit haar deuren om vijf uur. Als je na het lezen van onze recensie snel bent kan je dit nog net halen.

"Amerika had er niet zo anders uitgezien dan Beiroet - er waren verkeersopstoppingen en appartementengebouwen, cafés en smerissen - maar de Sahara, met zijn verschroeide en doornige struiken die in de onvruchtbare grond omkwamen van de dorst, was echt een buitenaards landschap."

Pauline Green is niet alleen moeder van een tiener dochter en een liefdespartner van haar man, zij is bovenal de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten. Als president van de machtigste natie ter wereld bindt zij de strijd aan met de illegale wapenhandel en terroristische groeperingen in een poging de wereld een stuk veiliger te maken, maar zij wil vooral een nieuwe oorlog voorkomen. Haar grootste angst is dan ook dat ze ooit in de positie wordt gedwongen waarbij zij kernwapens moet inzetten om het Amerikaanse volk te beschermen. Haar politieke tegenstanders willen echter niets liever dan haar tot wankelen brengen. Ze krijgt dan ook al snel het verwijt dat ze niet voldoende strijdvaardig is in de positie van president van de Verenigde Staten.

In de Sahara zijn meerdere westerse landen actief in de strijd tegen de terroristen van Islamitische Staat. Deze terroristische groepering financiert haar activiteiten met de handel in drugs en het delven van goud. In de jacht op één van de kopstukken van Islamitische Staat volgt een Amerikaanse spion een lading cocaïne, waarbij hij in aanraking komt met louche mensenhandelaren.

Chang Kai werkt op het Ministerie van Staatsveiligheid in China. Hij is één van de belangrijkste informanten van de Chinese regering. Net als president Chen is hij een gematigd communist die open staat voor een betere samenwerking met de Westerse mogendheden. Zijn grootste tegenstanders zijn de communistische oudgedienden binnen dezelfde regering, waarvan zijn vader één van de kopstukken is.

Als een Amerikaanse korporaal in Tsjaad om het leven komt bij een vuurgevecht, en de kogel afkomstig blijkt te zijn uit een wapen van Chinese makelij, wordt een kettingreactie van incidenten in gang gezet. De ene confrontatie leidt tot een andere en de machtigste landen van deze wereld komen loodrecht tegenover elkaar te staan. Kan deze crisis tijdig worden bezworen of staan we aan de vooravond van de derde wereldoorlog?

"Het hart van een vrouw kan een niet-ontplofte bom zijn, dacht ze. Ga voorzichtig met me om, Gus, want anders explodeer ik. Als je zomaar de verkeerde twee draadjes tegen elkaar houdt, zou je me kunnen opblazen, en dan zouden mijn gezin en mijn hoop op een herverkiezing en ook jouw eigen carrière te gronde worden gericht."

Op hoofdlijnen neemt Ken Follett de lezer mee naar vier verschillende locaties verspreid over de wereld. Het verband tussen deze locaties is niet direct duidelijk, maar dat is voor de ontwikkeling van het verhaal geen probleem. Op deze wijze laat Ken Follett de lezer op een gemoedelijk tempo kennis nemen van de politieke en maatschappelijke situaties ter plaatse. Als Ken Follett het raamwerk eenmaal heeft opgebouwd is het tijd voor literair domino. Een vuurgevecht in Tsjaad zet een reeks incidenten in gang die elkaar in een toenemende snelheid opvolgen. De spanning giert door ons lichaam en de absolute climax volgt pas in de laatste pagina's van dit ruim 650 pagina's tellende meesterwerk.

Met Nooit levert Ken Follett niet alleen een spannende spionagethriller, maar ook een roman die ons aan het denken zet. Wat zou er nodig zijn om een derde wereldoorlog te ontketenen? Wat is het gevaar van strijdlustige regeringsleiders die hun eigen trots en ego belangrijker vinden dan het welzijn van de wereldbevolking? Tussen de regels door weet Ken Follett ook nog de nodige psychologische diepgang aan te brengen. Hij staat onder andere stil bij de relatie tussen Pauline Green, haar tiener dochter en haar partner. De gezinssituatie die onder druk komt te staan, doordat het beroep als president van de Verenigde Staten niet vergeleken kan worden met een kantoorbaan van negen tot vijf. Verder weet hij ook de verschillen in culturen te benadrukken, doordat hij inzoomt op de ontluikende liefdesrelatie tussen een Amerikaanse spion en een alleenstaande moeder die op de vlucht is voor Islamitische Staat. En als klap op de vuurpijl laat hij ons ook nadenken over de invloed van een communistische regiem op de vrijheid van meningsuiting.

Nooit is angstaanjagend realistisch, actueel en bovenal zeer geloofwaardig. Met Nooit laat Ken Follett ons genieten van een spelletje Stratego op mondiaal niveau. Nooit is meer dan alleen een spionagethriller, dit is een absoluut pareltje voor in de boekenkast.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.