De duivelsdief - Lisa Maxwell
Serie Magiër
Auteur(s) Lisa Maxwell
3
Review date 4 juni 2021

Magie is bijna uitgestorven. De laatsten die nog magische krachten bezitten, leven in de schaduwen en verbergen wat ze zijn. Onder hen bevindt zich Esta, een geoefende dief met een aangeboren talent om de tijd te manipuleren. Zij moet al haar krachten aanwenden om magie voor de ondergang te behoeden.

Esta’s ouders zijn vermoord. Haar leven is gestolen. En alles wat ze over magie wist, bleek een leugen. Ze dacht dat het Boek der Mysteriën de sleutel zou zijn om uit de greep van de Orde te ontsnappen, maar het gevaar op de bladzijden bleek groter dan ze ooit kon vermoeden. Nu moeten Esta en Harte vier elementaire stenen vinden om de geschiedenis te kunnen herschrijven en de verschrikkelijke kracht van het boek te beteugelen.

Na het eerder lezen en reviewen van De laatste magier waren we zeer enthousiast dat we het tweede deel in de serie over Esta en Harte ook konden lezen. Boek 1 eindigde met een flinke cliffhanger dus we konden dan ook niet wachten om dit tweede deel op te pakken en verder de verrichtingen van het magisch stel te volgen.

Naast haar stond de tovenaar. Ooit was hij haar vijand geweest. Hij was altijd haar gelijke geweest. Nu was hij haar bondgenoot en ze had alles op het spel gezet om voor hem terug te komen.

We vertrekken waar we gebleven waren aan het einde van De laatste magiër. Esta en Harte zijn erin geslaagd hun overval in Khafre Hall te plegen en moeten nu de stad uitkomen en de vijf artefacten verzamelen die in bewaring zijn gegeven bij bekende van Harte. Althans, dat is het plan. Maar inmiddels weten we dat de plannen van Esta en Harte niet zo goed uitpakken als ze zouden willen en dat blijkt maar weer eens in dit tweede deel waar pech en ongelukken de verschillende hoofdpersonen in de afwisselende tijdlijnen achtervolgen.

Er zijn twee tijdlijnen welke elkaar continu afwisselen: 1902 & 1904, de wisseling tussen deze twee tijdlijnen kan al voor de nodige verwarring zorgen maar daarbij krijgen we ook nog een enorme schare aan characters uit wiens perspectief een deel van het verhaal verteld wordt. Vooral Viola en Jianyu uit het eerste deel worden hier extra in schijnwerpers gezet maar ook wordt er aandacht besteed aan Jack en een aantal nieuwe characters. In 1904 volgen we Esta en Harte die moeten omgaan met de gevolgen van het grote ongeluk aan het einde van het eerste deel. Ze raken daarbij verwikkeld met een terreurorganisatie die is opgezet in de naam van Esta De duivelsdief.

Liefhebbers van fantasie zullen kunnen zich wederom volledig verliezen in dit boek. Lisa Maxwell weet hoe ze de actie moet inpakken in een geloofwaardige wereld die gevuld is met magie en beïnvloed wordt door tijdreizen. Het is dan ook razend knap dat ondanks het tijdreizen steeds dieper gaat en we twee tijdlijnen te volgen, alles logisch in elkaar lijkt te zitten. het is echter jammer dat ze hier wellicht iets te uitgebreid de tijd voor neemt om alles op te schrijven. Het tempo in het boek is namelijk erg laag, elke overweging en gedachtegang wordt uitgebreid beschreven en zorgt ervoor dat je als lezer je eigen fantasie niet meer mag gebruiken. Dit heeft als gevolg dat het boek onnodig lang aanvoelt. Daarnaast zit het de hoofdpersonen echt niet mee, wat het nog ‘zwaarder’ maakt om het boek te lezen. Mislukking na mislukking en geen enkele voortgang in de ontwikkeling van de hoofdpersonen zorgt dat je niet gemotiveerd wordt om verder te lezen.

Uiteindelijk breken deze keuzes het boek dan ook op, want hoewel het verhaal enorm interessant is, is dit niet genoeg om je als lezer geboeid te houden en je door zo’n 800 pagina’s te laten zwoegen. En dat is zonde, want Esta en Harte zijn fijne characters en het tijdreis element met eeuwenoude demonen in de mix zorgt voor een belangrijke rode draad die ondanks alles heel logisch aanvoelt.

Het is dan ook te hopen dat het derde deel De vloek van de slang wat vlotter is geschreven. Alle ingrediënten voor een fantastisch fantasie verhaal zijn namelijk aanwezig, alleen aan de lezer zelf mag ook wat ter verbeelding over gelaten worden.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.