De omslag afbeelding van het boek Berg, Michael - Broertje
Auteur(s) Michael Berg
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 16 november 2017
Lotte Pradel is een Nederlandse cabaretière die flink aan de weg timmert. Vlak na de belangrijke try-outs van haar nieuwe voorstelling, wordt ze gebeld door een Frans nummer. Het is de Franse recherche die een harde mededeling voor haar heeft: de verminkte lichamen van Lotte’s vader, stiefmoeder en een onbekende vrouw zijn gevonden in de riante villa waar zij al enige jaren vertoeven. Haar autistische broertje Felix is hoofdverdachte en dus wordt Lotte – als grote zus – gevraagd naar Frankrijk te komen om hem bij te staan. Felix geeft geen kick en schuwt enige vorm van communicatie.
Lotte heeft jaren geleden het contact met haar vader en broertje verbroken, dus een echte klik is er niet meer. Zal Lotte het wel lukken om tot Felix door te dringen? Omdat ze overtuigd is van zijn onschuld, besluit ze naar Frankrijk te reizen en hulp te bieden. Maar dan, vlak na haar aankomst aldaar en het weerzien met Felix, ontsnapt hij uit het politiebureau…

Michael Berg – pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen (1956) - werkte anderhalf jaar aan zijn nieuwe boek. Eerdere titels van zijn hand zijn o.a. Hôtel du Lac (2012), het met de Gouden Strop bekroonde Nacht in Parijs (2013) en Heller (2014). Het resultaat mag er ook dit keer zijn, want Broertje is een kundig opgebouwd, origineel en psychologisch prikkelend verhaal. Wat betreft de research kan Berg putten uit eigen ervaring. De prachtig beschreven omgeving van de Franse Var-streek, met luxe villa’s, glooiende heuvels en een militair oefenterrein heeft Berg zelf kunnen aanschouwen, toen hij er 5 jaar geleden de winter doorbracht. Het gebied komt tot leven en af en toe waan je je in het mooie Franse landschap.

Ook de karaktertrekken van Felix heeft Michael Berg van dichtbij meegemaakt. Bepaalde tics van het bijzondere personage heeft hij namelijk afgekeken van zijn bloedeigen broertje Hugo, die eveneens een verstandelijke beperking heeft. Deze bron van kennis spat van de bladzijdes af, want geen enkel moment twijfel je als lezer aan de echtheid van de karakters. Hoogstens verbaas je je over de soms merkwaardige acties en plotse agressieaanvallen van Felix en hoe Lotte daar op haar eigen, kalme manier mee omgaat, alhoewel ook zij moeite heeft om met Felix te communiceren. In diverse, korte hoofdstukken neemt Berg de lezer mee in de gedachtes en handelingen van Felix. Het maakt van hem een voelbaar, realistisch en geloofwaardig persoon, ondanks zijn autisme en verstandelijke beperking.

En dan de plot. In een interview met ThrillZone (lees het hier) geeft Michael Berg aan dat hij er niet van houdt als er aan het eind opeens alle bewijzen op tafel liggen. “Een spannend boek is als een rivier die langzaam maar zeker in de rivier uitmondt.” Hoewel de tijdspanne in Broertje maar 5 dagen bedraagt, is het verteltempo nergens gehaast. Sterker nog, op enig moment is het zelfs kalm. Berg schakelt slim van perspectief en bouwt zo cliffhangers in, waardoor het leestempo daarentegen wel versneld. Na de ontsnapping van Felix, volgt er logischerwijs een zoektocht door de Franse politie, onder leiding van inspecteur Fillon; ook een personage dat Berg prima heeft uitgediept. Tussendoor loopt een tweede verhaallijn over de Syrische vluchteling Amin. Het eind komt uiteindelijk niet als verrassing, maar de voldoende spannende elementen, de perspectiefwisselingen, de actuele onderwerpen en levensechte personages zorgen ervoor dat je je geen moment verveelt.

Broertje is gewoon weer een keigoede thriller zoals we van Berg gewend zijn. Hij behoudt het hoge niveau van zijn vorige thrillers en weet zijn publiek opnieuw te vermaken. Een modern verhaal, persoonlijk en zeer krachtig!

19 april 2024 7:04

0