Hoewel Michiel Janzen al jaren schrijft over militairen, oorlogen en historische intriges, blijft de Brabantse auteur – inmiddels gestationeerd in Lyon – opvallend genoeg buiten het vizier van het grote publiek. Dit terwijl zijn boeken keer op keer doel treffen. Met chirurgische precisie verweeft hij feiten met fictie, versterkt door intrigerende personages en beschrijvingen die ruimte, plaats en tijd tot leven brengen. Het resultaat: verhalen met strategische diepgang, die ThrillZone steevast onderscheidt met meerdere sterren.
En dus rijst de vraag: wie is Michiel Janzen? Van jongs af aan koesterde de Nederlands-Belgische auteur een gezonde fascinatie voor militaire historie. Als kind voerde hij veldslagen uit met speelgoedsoldaatjes en reconstrueerde hij gevechten met vriendjes. Die passie heeft hij omgezet in een schrijverscarrière waarin historische thrillers centraal staan. Zijn alternate history thrillers Hitlers geheime Ardennencommando, De jacht op de Führer en Het vierde rijk over Adolf Hitler en zijn rechterhand Otto Skorzeny werden goed ontvangen. Ook zijn standalones, zoals Passchendaele: Operatie rode modder over de Ierse gevechtspiloot Stan O’Connor en Bachmoet over de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, wisten indruk te maken. Inmiddels woont Janzen in Lyon, waar hij naast schrijven ook historische Battlefield Tours organiseert langs verzetslocaties uit de Tweede Wereldoorlog.
Nu richt Janzen zich op een totaal andere periode: het Amerika van de jaren ’60. Een tijdperk vol spanning en verandering. John F. Kennedy is de 35e president van de Verenigde Staten, een land dat midden in de Koude Oorlog staat. De dreiging van een nucleaire confrontatie met de Sovjet-Unie bereikt een hoogtepunt tijdens de Cubacrisis van oktober 1962, wanneer er, op slechts 150 kilometer van Florida, Russische raketten op Cuba worden ontdekt. Tegelijkertijd woedt in Azië de Vietnamoorlog, die steeds meer kritiek oproept in binnen- en buitenland. Op eigen bodem vechten maffiafamilies om macht, terwijl Kennedy zijn politieke positie probeert te versterken met steun van zijn broer Robert en een fragiele alliantie met vicepresident Lyndon B. Johnson. Maar achter de schermen zien machtige tegenstanders zoals FBI-chef J. Edgar Hoover en andere vijanden hem liever verdwijnen. Met de herverkiezingen in zicht móét Kennedy de sleutelstaten Texas en Florida winnen. Maar tegen welke prijs? En wat als de grootste dreiging niet uit Moskou komt, maar uit een onverwachte hoek?
Met die vraag speelt Janzen in zijn nieuwste complotthriller De nazimoord op JFK. Het woord ‘complot’ draagt tegenwoordig een beladen reputatie. Door de stortvloed aan nepnieuws, AI-gegenereerde content, deepfakes en de coronaperiode verlangen lezers juist naar echtheid en authenticiteit. Een gewaagde keuze van Janzen dus. Hoe weet hij dat spanningsveld te benutten? Het antwoord: door zijn handelsmerk trouw te blijven.
Janzen bouwt op herkenbare historische figuren en gebeurtenissen, maar geeft er een alternatieve draai aan. Dat schept een gevoel van echtheid en roept de vraag op: “Wat als dit echt gebeurd was?” Zijn stijl is filmisch en dynamisch: korte hoofdstukken, veel dialoog en cliffhangers zorgen voor een hoog tempo. Tegelijkertijd verweeft hij documentaire-achtige details, zoals nazi-netwerken en geheime diensten, met fictieve complotten. Dit versterkt de geloofwaardigheid en trekt de lezer diep het verhaal in.
Toch zijn er ook verbeterpunten. Hoewel De nazimoord op JFK een intrigerend uitgangspunt heeft, voelt het boek soms uit balans. Janzen lijkt vooral bezig om Otto Skorzeny overtuigend in het verhaal te vlechten, waardoor andere elementen – zoals de Kennedy-dynamiek en de bredere historische context – minder aandacht krijgen. Het resultaat is een thriller die af en toe lijdt aan een identiteitscrisis: is het een historische roman, een Kennedy-verhaal of een Skorzeny-saga? Daarbij mist het boek emotionele diepgang; waar Bachmoet wist te raken, blijven de personages hier op afstand. Ook de pay-off stelt teleur: het einde komt abrupt en mist spanning, mede omdat de uitkomst historisch bekend is. Een gedurfde plottwist – bijvoorbeeld Kennedy die overleeft en een alternatieve toekomst – had het verhaal een verrassende wending kunnen geven. Zo blijft na het omslaan van de laatste pagina de vraag hangen: waar heb ik het boek nu werkelijk voor gelezen?
Met De nazimoord op JFK laat Janzen zien dat de grootste krachten niet in het volle daglicht opereren, maar juist in de schaduw. Hij daagt de lezer uit om kritisch te kijken naar de officiële gang van zaken en stelt vragen die verder reiken dan de geschiedenisboeken.
Maar de gekozen koers voelt soms gesloten, waardoor je als lezer weinig ruimte hebt om te ademen of verrast te worden. Vanaf het eerste hoofdstuk zit je vast in het strakke pad dat Janzen heeft uitgestippeld – en dat werkt eerder als een korset dan als een meeslepende, onverwachte leeservaring. Toch blijft één ding overeind: Janzen durft risico’s te nemen. En dat alleen al maakt hem een auteur die, ondanks imperfecties, blijft intrigeren.
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.
Alle recensies van deze recensent
Schrijf jouw recensie!